Yogyakarta - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Wim en Jenny

16 Januari 2011 | Indonesië, Yogyakarta

Hallo allemaal,

Volgens plan om 8 uur met de trein uit Bandung vertrokken. Weer heerlijke stoelen, veel beenruimte, prima bediening en een mooie rit. Vooral het eerste gedeelte was adembenemend, door een vulkanisch gebied langs mooie rijstvelden, leuke dorpjes en stationnetjes. En dat bekijken vanuit je luie stoel, wat wil je nog meer. Om half 5 kwamen we in Yogyakarta aan en heel dicht bij het station is een straatje met een groot aanbod hotels. We hadden onze keus vooraf laten vallen op Bladok Losmen & Restaurant, dus zijn we daar binnen gewandeld. Ze hadden slechts één kamer vrij en die was klein en had een mandy (hurk toilet), omdat we van plan waren om hier een paar nachten te blijven zijn we op zoek gegaan naar een beter alternatief, maar niets was beter dan Bladok. Dus dan maar door de knietjes. Het voelt hier erg goed, het is er schoon, er is zelfs een zwembadje en heeft een aantal gezellige zithoekjes. Een leuk terras aan de weg en vriendelijke mensen, geen wonder dat het vol is. Eerst een lekker koud (Bintang) biertje op het terras gedronken en een plan gemaakt, daar zijn we goed in, vooral het wijzigen van plannen gaat ons prima af. Zo als al eerder gezegd willen we naar de Borobudur, maar dan weer niet in de vorm van een georganiseerde toer. Dus uitgevogeld hoe we met bus 5 naar het busstation komen en vandaar de bus naar de Borobudur kunnen nemen. We lopen een reisbureau binnen en stappen met vliegtickets voor zondag middag naar Makassar op Suluwesi weer naar buiten. Hoe bedoel je…..plannen maken……Terug naar Bladok en weer op het terras heerlijk gegeten. Dus de volgende dag eerst een betere kamer bezet en toen opzoek gegaan naar de bus, dat viel eerst niet mee maar uiteindelijk toch het juiste busstation gevonden, vandaar de bus naar Borobudur genomen. We raken in een file en al gauw blijkt dat de weg overspoeld geweest is door een modderstroom van de Merpati, er is kort geleden weer een uitbarsting geweest van de en de gevolgen zijn ernstig. Huisjes weggevaagd of half in de modder verdronken. Er wordt druk gegraven en geschept. Het duurt even voor het tot ons doordringt wat hier is gebeurd. Heel gek dat aan weerszijden van de stroom alles gewoon in tact is gebleven, wat een contrast. We rijden verder en komen bij de Borobudur aan. Stappen in een fietstaxi en rijden naar de ingang van het terrein, de jongen wil op ons wachten. We kopen kaartjes en worden weer door allerlei mensen besprongen die ons iets willen verkopen, maar dat mag de pret niet drukken, we snappen toch al niet hoe mensen kunnen bestaan van deze handel. Ze zijn met zó velen. Door een mooi aangelegd park komen we aan bij de tempel, mooi, groot, imposant. We beklimmen de trappen en wandelen rond, genieten van het uitzicht en dan hebben we het wel gezien (echte cultuur barbaren). De jongen met de fietstaxi staat al blij te zwaaien als hij ons ziet en voor we het weten zitten we weer in de bus, waar we een leuk stel tegen komen, zij uit Californië en hij uit Frankrijk, ze reizen al 10 maanden samen. Terug in onze Losman smaakt het biertje Héérlijk. Vandaag zijn we naar het Paleis van de Sultan gelopen, gezellig druk op straat. Daar eenmaal aangekomen blijkt er een Pasar Malam te zijn en daardoor is het er erg druk, we slaan het paleis dus maar over en lopen naar het Batik Art Museum, waar studenten laten zien hoe ze de Batik maken. We kopen een kleintje en wandelen weer naar Malioboro Street. Drinken een Cola en maken gebruik van Wi-Fi. Om 2 uur staat de taxi klaar om ons naar de luchthaven te brengen en dan vliegen we naar Sulawesi.
Dus het volgende bericht komt daar vandaan.

Groetjes en bedankt voor de reakties!
Groetjes Wim en Jenny.

• 16 Januari 2011 - 08:41

Lia:

jullie genieten weer volop! veel plezier en een goede vlucht in Sulawesi!

groetjes Ed en Lia

• 16 Januari 2011 - 08:42

Pascal:

Al weer heel wat contrasten gezien! Klinkt allemaal heel leuk en indrukwekkend. Veel succes met vliegen, ik hoop dat alles een beetje op tijd gaat. Nog veel plezier en tot in Sulawesi! Groetjes van ons!

• 16 Januari 2011 - 09:21

Piet Van B:

Hallo Wim en Jenny,

leuk om jullie reisverhaal te lezen. Blijft altijd spannend als je een reis onderneemt op eigen gelegenheid. Veel plezier in Sulawesi, we kijken uit naar jullie nieuwe reisverhalen!

Groetjes,

Piet

• 16 Januari 2011 - 09:23

Maurice En Fam:

Jaja plannen is moeilijk :-) ook aan deze kant van de aardbol trouwens. Ik heb jullie bericht net voor zitten lezen aan de ontbijt tafel maar dat valt niet mee met al die rare namen.

Veel plezier daar en we kijken uit naar jullie volgende bericht!

Mcwa

• 16 Januari 2011 - 10:10

Remieke:

Hoi Leuk om jullie verslag te lezen en herkenbaar zo komen onze herinneringen ook weer naar boven. Groetjes Remieke

• 16 Januari 2011 - 10:47

(K)Pier:

hoi Bessie (en Wim natuurlijk),

eigenlijk is het niet eerlijk he!.
    Ik zou toch met je de wereld rond gaan reizen!! en nu heb je toch weer voor Wim gekozen???
    volgende keer mag ik toch wel met je mee he!!

toch met plezier jullie verhaal zitten lezen.

heel veel plezier daar en op naar Sulawesi.

• 16 Januari 2011 - 19:04

Merel:

Hoi Jenny & Wim

Leuk om jullie reisverhaal te lezen, Heel veel plezier in Sulawesi, ik kijk uit naar jullie volgende reisverhaal.

Groetjes Merel

• 17 Januari 2011 - 14:23

Karin En Erik:

klinkt weer goed. ruilen?, tis hier een zooitje sch... weer.
    geniet ervan en een goede vlucht. x x

• 17 Januari 2011 - 21:53

Margriet En Wim:

Hallo wereldreizigers

Wij hopen dat jullie een goede vlucht hebben gehad naar Sulawesi ,en geniet maar weer .Wij horen wel weer hoe jullie dit allemaal ervaren hebben.

Gr.Wim en Margriet

• 21 Januari 2011 - 09:54

Endah :

hei Jenny en Wim leuk om weer jullie reis te volgen. geniet met jullie vakantie goede reis nog naar sulawesi groetjes van je moeder.......