Mecong river, Chau Doc Town tot Phu Quoc Island - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu Mecong river, Chau Doc Town tot Phu Quoc Island - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu

Mecong river, Chau Doc Town tot Phu Quoc Island

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Wim en Jenny

10 April 2013 | Vietnam, Ðảo Phú Quốc

Mekong River, Chau Doc Town tot Phu Quoc Island.

Hallo allemaal,

Hier zijn we weer, eerst even een antwoord op de vraag over het oorlogsverleden van Vietnam en Cambodja. We denken dat ook hier de tijd de wonden een beetje heeft geheeld. Alle schade die de bombardementen hebben aangericht zijn hersteld. De mensen spreken niet over de oorlog, één keer zijn we een bedelende man tegen gekomen in Cambodja die door een landmijn zijn benen is kwijt was geraakt. Veelvuldig wordt er gewaarschuwd om niet van de paden af te gaan i.v.m. landmijnen. Wat een verschrikkelijke dingen zijn dat! In Hanoi bezochten we het Prison Museum, waar de verschrikking van de oorlog werd weergegeven. We hebben Vinh Moc bezocht, waar een heel dorp onder de grond heeft geleefd, daar werd een indrukwekkende documentaire vertoond van het oorlogsgeweld. In Phnom Penh zijn de Killing fields, (niet geweest). En in de Mekong Delta zijn meer plaatsen te bezoeken die met dit verleden te maken hebben, maar in het dagelijks leven wordt er (naar toeristen) niet over gesproken. Ik moet zeggen dat een aantal jaren geleden Vietnam al eens als reisdoel voorbij kwam en juist dit verleden maakte het voor mij moeilijk om hier heen te gaan. De littekens zijn er wel degelijk, maar Vietnam en Cambodja zijn veel meer dan dat.

Dan nu weer een verslag, met een klein busje zijn we om 12 uur vertrokken uit Siem Reap en om half 6 waren we in Phnom Penh, Weer naar Narin Guesthouse, de reservering voor de boot naar Phu Quoc Island was gelukt, dus stapten we de volgende morgen om half 9 aan boord van de snelle boot. Prima vervoer, we verbazen ons over de enorme breedte van de Mekong, wat een water. Overal is men druk met zandwinning, (mini Ceesjes) en visserij. Heerlijk zo op het water. We gaan 2 keer even aan wal voor de grens overgang en met de nodige stempels in ons paspoort zijn we weer terug in Vietnam. We varen over een smallere arm van de rivier richting Chau Doc, aan de oever drijvende huizen en drukte bij het laden en lossen van de scheepjes. Wij overnachten in een drijvend hotel, weer eens iets anders. De kamer is eenvoudig, maar schoon en we hebben een soort waranda waar we lekker kunnen genieten van het leven op het water. We wandelen Chau Doc door, maar buiten de markt en het park valt er niet veel te beleven. We eten op het drijvende restaurant dat vast ligt aan ons hotel en de volgende dag is er na het ontbijt een tour naar een fishfarm en een Cham dorp. We varen eerst naar de drijvende huizen en dan wordt duidelijk wat een fishfarm is. Onder de huizen zit een bak, zo groot als het huisje zelf, daar worden kleine visjes gehouden tot ze groot genoeg zijn voor de verkoop. Door een luik in de vloer worden ze gevoerd, erg leuk om te zien. Dan stappen we weer aan boord en varen naar een dorp waar mensen van het Cham volk wonen, ze zijn Islamiet. Er is ook een moskee. De mensen zijn erg vriendelijk en de wandeling door het dorp is de moeite waard. Dan weer naar de boot en als we bij ons hotel terug zijn, staat er een mannetje klaar om ons naar de bus te brengen, we klimmen de trap op naar de wal en daar staat ons vervoersmiddel, een fietstaxi…..maar dan één met een piepklein bakkie, waar we met z’n tweeën in moeten, plus de rugzakken, dat gaat toch niet???? Maar het past, vraag niet hoe. De bus staat op ons te wachten en zo zijn we weer onderweg. Een mooie rit door een vruchtbare streek met kleine dorpjes. Bestemming; Ha Tiên, waar we een boot nemen naar het Phu Quoc Island.
Wat ons verbaast is dat het allemaal klopt, in ons hotel hebben we deze toer geboekt, krijgen een briefje waarop dat wordt bevestigd, bij de boot moeten we dat briefje inleveren.
Maar iedereen weet waar we naar toe gaan, vervoer staat steeds klaar, als we de bus in Ha Tiên verlaten staan er twee brommertjes klaar die ons naar een ticket office brengen, we krijgen een kaartje voor de boot, de twee mannetjes zetten ons netjes voor de boot af en alles klopt….wonderlijk! Inmiddels zijn we aangekomen op een paradijselijk plekje, Nhat Lan aan Long Beach. We hebben een huisje aan het prachtige strand en gaan van onze rust genieten.
Tot de volgende keer!

Groetjes Wim en Jenny

Schrikken zeg!!!! Nog even naar de wc voordat we gaan eten….loop ik terug, zit er in het hoekje naast de deur een slang naar me te kijken. Wim wil hem wel even pakken, maar dat lijkt mij geen goed idee, je weet niet of ie giftig is. Dus foto gemaakt en aan het personeel laten zien. Als we terug komen is de slang weg, Wim heeft hem in een gaatje onder de tegelvloer zien kruipen. Het gat wordt gedicht met cement en na het eten blijkt dat nog intact te zijn. Als ik vannacht naar de wc moet doe ik voor de zekerheid eerst het licht aan…..

• 10 April 2013 - 17:40

Jacqueline:

Nou nu lekker uitrusten en genieten van een goed boek op je strandbedje.
    Veel plezier nog!

• 10 April 2013 - 19:21

Carissa:

Lekker zeg, nu nog ff genieten en "uitrusten" voordat de reis terug begint.

• 10 April 2013 - 20:12

Dirk Martijn:

Wat hebben jullie weer veel gezien en beleefd. Nu lekker nagenieten op het prachtige strand. Bedankt dat we konden mee genieten lieve groetjes

• 10 April 2013 - 20:24

De Van Dijkjes:

Heerlijk even uitrusten .
    Jeetje Jen het licht aan als je naar wc moet ik zou niet eens naar bed durven ha ha.
    Nog veel plezier verder.
    Gr. Fred Karin Merel Max

• 10 April 2013 - 21:29

Jan Waal:

Wat is het daar mooi, zo te zien genieten jullie daar heerlijk.
    Fijne vakantie verder. Gr. Jan.

• 11 April 2013 - 15:34

Pascal:

Mooi strand, heerlijk huisje, lieve huisdieren.... wat wil je nog meer! Geniet er nog van!

• 11 April 2013 - 16:50

Greet:

een slang in je slaapkamer Jenny en gewoon slapen brrrrr vind je zo super stoer xxx

• 12 April 2013 - 15:33

Mart En Cobi:

Ja jullie hebben heel wat beleefd en vooral veel gezien en gereisd afgelopen weken,maar welk vervoer middel heeft nu de voorkeur? Geniet nog van de rust en het mooie weer!

Groeten uit Assendelft.

• 13 April 2013 - 10:20

Mart En Cobi:

Je hebt mijn vraag zeer uitgebreid beantwoord. Ik mistte dat tot nu toe een beetje in jullie verslag, maar nu is het mij duidelijk. Ik kan me terdege voorstellen dat dit verleden toch een belemmering zou kunnen vormen voor een bezoek, zoals je ook zelf aangeeft.
    Ik denk dat het reizen er nu een beetje op zit. Nog een paar daagjes rust en dan weer deze kant op. Het wordt komende zondag maar liefst 20 graden, dus het KNMI is op jullie terugkomst voorbereid.

• 14 April 2013 - 17:31

Wim En Margriet:

Weer genoten van jullie verslag en foto's,wij willen jullie bedanken dat we mee mochten kijken en lezen van jullie mooie vakantie !!

Geniet nog maar en we zien elkaar weer in w'veer.
    Gr. Wim en Margriet