Khao Sok - Reisverslag uit Ban Khao Lak, Thailand van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu Khao Sok - Reisverslag uit Ban Khao Lak, Thailand van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu

Khao Sok

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Wim en Jenny

04 Maart 2016 | Thailand, Ban Khao Lak

Hallo allemaal,
Het vervolg van ons reisverslag.
Het is weer vroeg dag als we ons heerlijke plekje op Ko Phayam verlaten. Met de boot en mini busje gaan we naar Khao Sok. Met als doel een bezoek aan het nationale park aldaar. Accommodatie genoeg en wij verblijven in Khao Sok Island Resort, prima huisje aan de rivier. Lieve eigenaresse die ons helpt aan een boeking voor een tweedagen/één nacht trip op het meer. Maar dat later, eerst lopen we naar Monkey Tempel, Buddha ’s in een grot en verder weinig maar wel aapjes. Zodra er een busje toeristen aankomt, komen ze massaal tevoorschijn, want dat betekend eten!!! Het was een prachtige wandeling en dus was het de moeite waard. Khao Sok ligt in een decor van een grillig kalksteen gebergte, prachtig! We worden omringdk door jungle en het is hier duidelijk erg vruchtbaar. Veel oliepalmen en rubberbomen. Volop kleine winkeltjes en restaurantjes. Heerlijk gegeten en s’avonds op ons terrasje naar de oerwoudgeluiden geluisterd. Af en toe opgeschrikt door enorme vliegende torren die onhandig op ons licht af komen. Na 2 nachten gaan we op river safari. Eerst een uur rijden met een busje, dan een uur varen op het enorme meer, dat is ontstaan door een dam die in 1982 in de rivier is gebouwd. Enorme kalksteen formaties steken boven het water uit, helaas is de longtailboot niet geschikt om met deze snelheid over het water te gaan. Onze hele groep, bestaande uit 10 mensen was binnen de kortste keren doorweekt door het opspattende water, dat was jammer, want hierdoor konden we weinig foto’s maken en genieten van dit ongekend mooie “landschap”. Maar dat was snel vergeten toen we onze rafthouses zagen. Kleine bamboe hutjes op het water zo mooi! Wel spartaans hoor, slapen op de bamboe bodem. De wc was over houten plankjes en boomstammetjes te bereiken best een uitdaging, vooral s’nachts in het donker, dan biedt een afgesneden waterfles uitkomst. Het omringende water is glashelder en er wordt volop in gezwommen. Er is een centrale plek waar de bootjes aan vast liggen en waar wordt gegeten. Na de lunch gaan we een trekking lopen naar een grot. Omdat mijn knie nog te wensen overlaat hebben we gevraagd of het een moeilijke route was, maar volgens onze gids Phoe was het helemaal vlak. Voor de zekerheid toch maar mijn kleine brace omgedaan. We gingen vol goede moed op pad, eerst een stukje varen, toen 2 uur lopen, uur de grot in en weer terug. Appeltje/eitje dachten wij. Maar…… dat viel vies tegen, de route was ruig, het terrein werd steeds moeilijker begaanbaar, 5 keer door de rivier naar de andere kant over rotsblokken klauterend. Over en onder boomstammen en bamboe door. Maar wel prachtig, na 2 uur moesten we al onze spullen die we niet nodig hadden achterlaten, camera’s aan de gids geven die ze zou bewaren in een waterdichte tas en we hoorden dat we nog 30 min. verwijderd waren van de grot. Toen we daar eenmaal waren aangekomen zonk mij de moed in de schoenen en Wim en ik besloten om terug te gaan naar onze spullen, temeer omdat er een groep uit de grot kwam waardoor we dachten dat we op een heen en weertje zouden gaan. Maar later bleek dat deze groep het had opgegeven en terug was gegaan. Phoe vertelde dat we 800 meter door de grot moesten en dan langs een andere weg terug naar onze spullen zouden gaan. Goede raad is dan duur, ik vreesde voor mijn knie en terecht zo zou blijken. Want het was héél erg zwaar. We zijn mee gegaan. Glibberend over gladde rotsblokken door het water, af en toe even tijd om te kijken naar de vleermuizen, reuze spinnen en prachtige druipsteenformaties hebben wij ons er doorheen geworsteld, het water kwam steeds hoger te staan, de spleten waar we ons doorheen moesten worstelen werden steeds nauwer, soms moesten we flinke hoogtes overwinnen met als enige houvast een stukje touw, geen idee hoe diep je zou vallen. Uiteindelijk hebben we zelfs moeten zwemmen. Zonder de steun van Wim had ik het niet gered. Na anderhalf uur worstelen zagen we het licht (letterlijk en figuurlijk), mijn knie heeft het gehouden, alleen een gekneusde grote teen en 2 dagen overal spierpijn, maar dat is niet zo vreemd na de gedwongen rust van de afgelopen tijd. Zo trots dat we het hebben gered en achteraf hebben we er wel van genoten, maar wat ben ik bang geweest dat ik mijn knie hiermee (weer) zou beschadigen, pfffffff.
Na het avondeten weer in de boot om in het donker wildlife te spotten, resultaat 1 Hornbill (vogel). Bij terugkomst een welverdiend biertje gedronken en vroeg naar bed, wel een prachtige ervaring in het stik donker naar een prachtige sterrenhemel kijken. Na een bijna slapeloze nacht, het oerwoud wakker horen worden, zo bijzonder! Dan weer vroeg op en de boot in om wederom wildlife te spotten. Resultaat een paar aapjes en vogels. Maar wel genoten van de zonsopkomst over het water. Na het ontbijt weer in de boot naar een andere locatie, daar was een tocht van 3 uur gepland naar een uitzichtpunt. Wij zijn lekker beneden gebleven, genoten van de prachtige omgeving en het zonnetje. Onze gids maakte de lunch terplekke klaar en na het eten het laatste stukje in de boot naar de dam, weer drijfnat, maar dat kon de pret niet drukken, het was een prachtige ervaring.
Ons volgende doel is Ko Samui, daarover later.
Groetjes aan iedereen en bedankt voor de reacties!
Liefs Wim en Jenny

• 04 Maart 2016 - 07:53

Cisca:

Man, man, Vrouw, vrouw, wat een tocht. Ben zo blij dat je achteraf kan zeggen dat het toch wel mooi was en het er ongeschonden vanaf hebt gebracht. M.u.v. Je teen, dat overigens ook behoorlijk pijn kan doen (ervaring)!
    Nu weer lekker bijkomen.
    Wens jullie nog een goede tijd daar.
    Liefs

• 04 Maart 2016 - 09:28

Karin De Kraker:

Wauw petje af Jenny.wij hebben dit ook gedaan. 5 jaar terug.maarrrr wel prachtig...geniet nog ff xxxx

• 04 Maart 2016 - 14:18

Piet:

Hallo Wim en Jenny,

wat een spannend verhaal weer! Fijn dat jullie het er weer goed van af hebben gebracht en inderdaad een overwinning op jullie zelf. Mooie foto's ook weer.
    Veel plezier nog!

Groetjes,

Piet

• 04 Maart 2016 - 17:15

Karin Van Dijk:

Hallo Jenny en Wim.
    Wat jullie allemaal weer beleven zeg.
    Geweldig.
    Geniet iedere keer erg van het verslag.
    Veel plezier verder.
    Liefs Moe.

• 04 Maart 2016 - 17:29

Karin:

Klinkt fantastisch maar doodeng. Ik hou niet van donker en nauwe grotten. Brrrr petje af.

• 04 Maart 2016 - 17:35

Edith:

Wat een prachtig verhaal, foto,s wat jullie beleven. Echt gaaf en dat je knie het houd. Top hoor geniet nog lekker. Gr van ons xx

• 05 Maart 2016 - 08:37

Greet:

Wat een mooie ervaringen en indrukken have jou

• 05 Maart 2016 - 08:58

Merel Van Dijk:

Hoi Wim en Jenny,
    Wat een mooie ervaringen en indrukken. we genieten iedere keer erg van het verslag en foto's.
    weer hele leuke foto's. Veel plezier verder.

Groetjes,
    Merel, Guido

• 05 Maart 2016 - 11:11

Margriet Melius:

Hoi Jen en Wim ooit hebben wij ook zo'n wandeling gedaan maar zo heftig als deze was die niet.Petje af voor jullie maar achteraf ben je beSt trots op jezelf dat je dit wel hebt gedaan. Nou genieting maar lekker tot schrijft. Doeii