Medellin en Cartagena - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu Medellin en Cartagena - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu

Medellin en Cartagena

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Wim en Jenny

22 Januari 2017 | Colombia, Cartagena

Hallo allemaal,
Soms heb je zo’n dag......... 
Op onze laatste dag in Salento zijn we voor de zekerheid even naar de plek waar de busjes naar Peirera vertrekken gelopen om te informeren wanneer deze vertrekken. Antwoord.....elk half uur.
Maar als we ons de volgende morgen om kwart over 8 melden, blijkt de bus van 8 uur net te zijn vertrokken en de volgende bus vertrekt om 10 uur. Dat is ff balen. De busjes naar Armenia vertrekken wel om het half uur. We gaan op een bankje zitten en vermaken ons met “mensen kijken”. Het is een lust voor het oog om te zien hoe mensen keurig in de rij gaan staan wachten, niemand haalt het in zijn hoofd om voor te dringen, heerlijk! Uiteindelijk vertrekken we om 10 uur en na een uur stappen we over in Peirera. De rit naar Medellin zou 4 – 5 uur duren, maar het is half 7 voordat we bij onze Hostel aankomen. Zoals gewoonlijk hadden we een kamer gereserveerd via Booking.com maar dan blijkt dat ze geen kamer meer voor ons hebben. Foutje van de administratie..... Het meisje achter de balie neemt alle schuld op zich, zoekt voor ons een ander hostel, belt en betaalt een taxi en zo komen we dan toch nog goed terecht. We hebben gekozen voor de wijk La Poblado en dat is een goede keuze. Het is hier gezellig en er zijn overal leuke terrasjes en restaurants. De metro is op loopafstand en zo komen we zonder moeite naar het centrum. Ook hier valt op dat mensen netjes in de rij gaan staan. In de metro heb ik geen keer hoeven staan, steeds stond er iemand voor me op en bood heel nadrukkelijk zijn plaats aan. Dat zijn we in Nederland niet gewend. Wim was best een beetje jaloers . Medellin is een leuke, maar ook heel drukke stad (3 miljoen inwoners) met mooie pleinen en parken. Natuurlijk hebben we Plaza Botero bezocht met de prachtige bronzen beelden. In een monumentaal gebouw is een enorm luxe winkelcentrum gevestigd, waar de Bijenkorf bij in het niet valt. Overal wordt muziek gemaakt op straat en staan er kleine kraampjes met koopwaar, eten en drinken. Maar ook zien we veel armoede, mensen die de vuilnisbakken doorzoeken naar iets bruikbaars. We nemen de metro naar St. Javier, daar is een kabelbaan aangelegd om de achterstandswijken met de stad te verbinden. We kijken van boven onze ogen uit, zoveel kleine huisjes tegen de bergen aangeplakt, op en in elkaar. En alleen met trappen te bereiken. Als we weer terug zijn op het metrostation nemen we een taxi naar een anderen wijk, waar met hetzelfde doel roltrappen zijn aangelegd. Voorheen was dit een heel gevaarlijke wijk, waar zelfs de politie niet kwam. Drugsbendes hadden het hier voor het zeggen, maar nu is het mooi om te zien dat de bewoners hun wijk hebben opgeknapt en met vrolijke kleuren en schilderingen is het een wijk geworden die een bezoek zeker waard is.
Donderdagavond verlaten we Medellin vanaf Terminal Transporte del Norte met een nachtbus. Prima stoelen en wifi aan boord. Tot onze grote verbazing slapen we het grootste deel van de nacht en om half 11 komen we aan in Cartagena waar we buiten het centrum een hotel hebben geboekt. Met een taxi laten we ons naar het oude centrum brengen. Wat een mooie stad is dit zeg, helemaal ommuurd met mooie pleintjes en smalle straatjes, huizen in prachtige kleuren met leuke balkonnetjes. Elke hoek is een foto waard. Even buiten het centrum ligt het Castillo San Felipe de Barajas. Een enorm fort, door de Spanjaarden gebouwd. Wat een indrukwekkend bouwwerk, we dwalen door de gangen en genieten van het uitzicht. Dan weer terug naar één van de leuke pleintjes, waar een koud drankje dan zo heerlijk smaakt, Cartagena = genieten! De laatste dag hier lopen we langs de Caraïbische zee naar een modern stuk Cartagena, compleet met skyline. Het smalle strand steekt daar wat vreemd bij af. Maar wel heerlijk om in de schaduw van de palmen te genieten van een koud biertje. We waren 3 dagen in Cartagena en het was heerlijk. Morgen (zondag) gaan we naar Santa Marta.
Oh ja, we hebben een probleem......we versturen altijd naar een aantal mensen vakantiekaartjes, voor de kleinkinderen neem ik uit voorzorg altijd kaarten mee uit Nederland. Maar wat is hier aan de hand, nergens kaarten te koop en postzegels kunnen we alleen op de luchthaven kopen. Dus lieve moeder, familie en vrienden, dit jaar geen kaartjes van ons, sorry
Bedankt voor de reacties en tot het volgende verslag.
Groetjes Wim en Jenny.

• 22 Januari 2017 - 07:32

Cisca:

Hoi jenny en wim,
    Prachtige foto reportage en wat een prachtige muurschilderingen en beelden.
    Denk dat je ogen tekort komt. Ziet er inderdaad gezellig en prachtig uit. Fijne reis verder en ook dikke knuffel van Wouter en Anouk (n vroegertje dus op de zondagmorgen)

• 22 Januari 2017 - 08:48

Jacqueline:

Wat een mooie foto's weer! Veel plezier op jullie volgende stek, maar dat gaat volgens mij wel lukken.

• 22 Januari 2017 - 08:58

Marjorie:

Lieve Wim en Jenny, Wat heerlijk om zo wakker te worden met zo'n leuk verhaal en prachtige foto's!! Word er helemaal vrolijk van. Fijne reis nog en geniet nog lekker van alles!

• 22 Januari 2017 - 10:22

Karin:

Ziet er fantastisch uit. Wat n kleurrijk land is het toch. In santa marta kijken voor de tocht? Veel plezier nog. Geniet ervan xx

• 22 Januari 2017 - 10:28

Piet:

Hallo Wim en Jenny,
    wat een leuk verhaal weer. En dan die kleurrijke foto's, mooi om te zien. Geniet er verder van!

• 22 Januari 2017 - 11:34

Greet :

Lieve Jenny en Wim .
    Elke verslag en elke foto is een ansichtkaart op zic .
    Wat is dit land zo veel mooier als ik jad voor gesteld ❤
    Lieve groet Greet en Antonio

• 22 Januari 2017 - 17:36

Cobi En Mart:

Je begint je verslag met "Soms heb je zo'n dag....." Met zo'n aanhef verwacht je allemaal pech en tegenslag. Maar niets van dat al. Behoudens een extra uurtje wachten op de bus louter positieve berichten. En dat nog wel in Medellin, zo ongeveer de narcoticahoofdstad van de wereld. Geniet er van.

• 23 Januari 2017 - 10:45

Wim En Margriet:

Nou nou wat weer een leuk verslag en mooie foto's
    Veel plezier verder met elkaar.

• 23 Januari 2017 - 11:29

Gre Enwim Veken:

Wat een prachtige foto's weer en zo kleurrijk eenmooi verslag en geniet nog van jullie reis.