Jakarta tot Bandung - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu Jakarta tot Bandung - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu

Jakarta tot Bandung

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Wim en Jenny

13 Januari 2011 | Indonesië, Batavia

Jakarta en Bandung

Hallo allemaal,
Deze keer geen loos bericht maar een teken van leven uit Indonesië.
We zijn begonnen met een uur vertraging vanaf Schiphol, er wilde een bagageluik niet dicht.
En omdat we weer met Cathay Pacific vlogen kregen we al een onbehagelijk gevoel, dit door de ervaring van vorig jaar (56 uur vertraging door een defekt). Maar niets te klagen, alleen de tussenstop in Hong Kong werd verkort en keurig op tijd arriveerden we in Jakarta. Een taxi bracht ons naar Gondia Guesthouse. Prima gelegenheid waar we 2 nachten zijn gebleven. Voor vertrek uit Nederland werd ik geveld door de griep en daardoor heb ik de reis zo goed als slapend doorstaan. Eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen in bed gekropen, met kleren aan onder de dekens en nog steeds had ik het koud, terwijl het hier toch echt 30 graden is. Maar de volgende dag gaat het een stuk beter en zijn we met de trein op verkenning uit gegaan. Naar Kota, het oude deel van Jakarta. Daar wordt je niet vrolijk van, wat een bende zeg, Monumenten zijn totaal vervallen, er is een Nederlandse ophaalbrug, nou die mag je ook niet meer zien. Op een mooi plein hebben we een ice-koffie gedronken in Café Batavia, een prachtig Koloniaal gebouw waar je je in het verleden waant. Zelfs een beetje decadent. Maar de koffie was heerlijk en na wat rondgewandeld te hebben waren we het eens, hier vinden we niets en morgen gaan we weer verder. Van Jakarta hebben we dus niet zoveel gezien, maar voor ons was dit genoeg. Deze stad met zijn 20 miljoen inwoners, of eigenlijk een samenklontering van steden wordt door sloppenwijken aan elkaar vast geplakt, maakt ons niet blij. Er schijnen prachtige winkelcentrums te zijn, maar daar hebben wij geen interesse in. En verder is er erg veel armoede te zien op straat. De rivier die door de stad kronkelt is een vreselijk open riool, met langs de oever vuilnis sorterende mensen. Wat het verkeer betreft, we hebben inmiddels geleerd hoe je moet oversteken…… Zoek een gaatje in de niet ophoudende stroom verkeer, stap op de weg, geef met opgeheven hand een stopteken en probeer je vege lijf te redden. We zijn er inmiddels handig in geworden (afgekeken hoor).
We hebben vandaag de trein naar Bandung genomen, een sneltrein en eerste klas met gereserveerde stoelen. Wat een luxe. De lunch kun je vanuit je stoel bestellen en wordt dan keurig gebracht. Als we eenmaal buiten Jakarta zijn verandert alles, wat een prachtig landschap, met afwisselend rijstvelden, vulkanen en dorpjes. We genieten van de 3 uur durende reis en komen om half 3 aan in Bandung. We moeten het station aan de noordkant verlaten om bij het door ons uitgezochte hotel te komen, één probleem, er staan treinen in de weg. Dus klimmen we de trein in en aan de andere kant er weer uit, zo komen we buiten. Ons hotel ligt op loopafstand en heet Hotel Kenangan, naast het witte Gouvernementsgebouw. Het is de bedoeling om morgen meteen door te gaan naar Yogjakarta, even worden we door een mannetje aan het twijfelen gebracht, maar volharden in ons plan. Weer verkennen we te voet de stad, deze voelt veel beter dan Jakarta, we lopen naar de wijk Braga en eten daar, lopen terug naar het station en kopen kaartjes voor de trein van 8 uur morgenochtend. De trein zal er als het goed is 8 uur over doen om ons in Yogjakarta te brengen. We trekken met een sneltreinvaartje over Java, want ons reisdoel is Sulawesi. Een paar highlights willen we niet overslaan, dat zijn de Borobudur en de Bromo vulkaan. In Surabaja willen we een vliegtuig naar Sulawesi nemen.
We zijn dus weer lekker onderweg en houden jullie graag op de hoogte. De foto’s volgen.
Groetjes en tot de volgende keer.

Wim en Jenny

• 13 Januari 2011 - 15:09

Jacqueline:

Lekker weer een verhaaltje van jullie te lezen. Jenny jammer dat de griep toch doorzette. Kan nu alleen maar beter worden! Geniet maar lekker, hier hebben we regen, regen en nog eens regen, niks aan dus!!
    Groetjes,
    Jacquelien

• 13 Januari 2011 - 15:35

Lia:

Hoi Wim en Jenny,

leuk weer de verslagen van jullie te lezen! Geniet er van!

groetjes lia

• 13 Januari 2011 - 16:14

Maurice:

Klinkt lekker, leuk om jullie weer even op de chat te hebben gesproken :-)

Maurice

• 13 Januari 2011 - 19:15

Nico En Margaret:

Leuk weer hoor om jullie verhalen te lezen.
    We kijken weer uit naar de volgende verslagen.
    We hopen dat het weer een geweldige reis wordt!
    Have fun!

• 13 Januari 2011 - 19:38

Kleine Pier:

Hoi Wim en Jenny,

De start (op uurtje vertraging na dan) is dit keer dus goed gegaan. We gaan het weer allemaal volgen. veel plezier met jullie avontuur.
    Pier is erg jaloers op jullie hier in het op dit moment erg natte Nederland.
    Blaas maar wat zon deze kant op.

doei.

• 14 Januari 2011 - 08:13

Marion&Jos:

Hoi Globe trotters,
    Wat goed te lezen dat jullie weer de stouten schoenen hebben aangetrokken en de knapzak hebben omgehangen om elders -Indonesië- te gaan verkennen.
    We kijken weer hoopvol uit naar jullie leuke afwisselende en spannende vakantie verhalen.
    Groetjes van ons en tot lees!

• 14 Januari 2011 - 14:34

Mart En Cobi:

fijn te lezen dat jullie weer goed zijn aangekomen.een goede voortzetting van jullie vacantie en geniet.en jenny laat de zon zijn werk maar doen.ijsland is van de baan. groeten uit Assendelft.

• 16 Januari 2011 - 19:08

Merel :

Goed om telezen dat jullie goed zijn aangekomen, een hele fijne vakantie en geniet er van.

Groetjes Merel

• 21 Januari 2011 - 02:45

Bob En Riet:

Hellow reizigers, 'k ben weer helemaal verrast nu ik mijn mailbox open die ik al lang niet meer heb bezien. Ik vind het heerlijk om dit weer allemaal te mogen lezen. Ik krijg zelfs de reiskriebels terug :-) ... niet dat die nog zijn verdwenen na onze reis naar Indonesia. Veel plezier de komende weken en geniet ervan!
    Vele groetjes, de Belgen