6. Palomino, Riohacha, Valledupar en Bucaramanga. - Reisverslag uit Palomino, Colombia van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu 6. Palomino, Riohacha, Valledupar en Bucaramanga. - Reisverslag uit Palomino, Colombia van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu

6. Palomino, Riohacha, Valledupar en Bucaramanga.

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Wim en Jenny

02 Februari 2017 | Colombia, Palomino

Hallo allemaal,
We hebben met een goed gevoel afscheid genomen van Santa Marta en tijdens de 2 uur durende bustocht, hebben we genoten van de prachtige bergen en uitzichten op zee. Weer hebben we gereserveerd via booking.com en wel bij Jaguar Azul. De bus stopt langs de doorgaande weg in Palomino. Een nietszeggende plaats op het eerste gezicht. We hebben bewust gekozen voor een plek wat verder van het strand, dit vanwege de drukte. Deze plaats is populair bij backpackers en tot vroeg in de ochtend zou het hier erg rumoerig kunnen zijn, vandaar.... Het is erg warm, zo’n graad of 37. Het plaatselijke vervoer gaat hier met de taxibrommertje, die al op ons staan te wachten. Rugzak op de tank en daar gaan we. De hoofdweg blijkt de enige verharde weg te zijn, meteen hobbelen we al over bulten en door kuilen het dorp in, stof stof en stof dus. Na het “voetbalveld” slaan we links af en even later rijden we de prachtige tuin in van ons onderkomen. Er zijn maar 3 kamers en een slaapzaal, zo mooi! We worden heel vriendelijk ontvangen, onze kamer is nog niet schoon, want we zijn wel erg vroeg, dus laten we onze rugzakken achter en lopen de stofweg af, terug naar de hoofdweg. Eten iets bij Hostel Oasis en dit blijkt de enige plek met internet te zijn. Even contact gezocht met de kinderen, want de volgende 4 dagen zijn we dus of-line. Dan wandelen we naar het strand, links en rechts van dit pad staan hostels en restaurantjes. Ziet er erg gezellig uit. Het strand is lang, wit en heeft een enorme branding, de zee is turquoise, prachtig! We gaan op een bankje in de schaduw zitten en bestellen 2 Pinacolades, die van o.a. verse annanas wordt gemaakt. Met een volle plastic beker met een rietje genieten we van het uitzicht en een perfeckte cocktail We wandelen na een tijdje terug en kunnen in onze kamer, basic, maar schoon, goed bed en een fan. Eigen badkamer met wel heel weinig (koud) water. Zo sluiten we onze eerste dag af even geen stroom, maar het kan de pret niet drukken, wat een heerlijke plek! Langs de strandweg hebben we een restaurant ontdekt El Palenque, een schot in de roos, hier blijven we de komende 4 dagen terugkomen. Heerlijk gegeten en we voelen ons zo welkom! Lieve mensen, Nicole heet de serveerster en de eigenaresse heet Maria en komt uit Barcelona. Zo sluiten we onze eerste dag af in Palomino.
Er is hier een attractie, tubing; met een autoband de Rio Palomino af drijven. Overal liggen stapels autobanden langs de weg. We huren er twee, stappen met een band op onze schouder achterop een brommer en hobbelen een kwartier door het dorp richting de bergen. Opzich al een onderneming. Dan moeten we nog een klein uur lopen en dat gaat behoorlijk op en neer. Als we even uitpuffen horen we achter ons muziek, die uit een transitorradio blijkt te komen. In deze bergen wonen verschillende Indianenstammen, in kleine nederzettingen. We worden ingehaald door een vader en dochter van de Indios Kogi. Ze blijven staan en bekijken ons aandachtig. Voorzichtig vraag ik of ik een foto van ze mag nemen en laat ze het resultaat zien. Wat een bijzondere mensen, later zien we ze soms in het dorp, altijd gezinnen of kleine groepen, die zwijgend in de schaduw van een boom staan. Ernstige gezichten en kleding van ongebleekte katoen. Ze vissen en verbouwen gewassen, die ze in Palomino aan de man proberen te brengen.
We zwoegen voort in de hitte en na een klein uur komen we bij de rivier, band in het water en gaan.... Langs de oever bergen met jungle. Soms een kleine stroomversnelling en zo dobberen we anderhalf uur stroomafwaards. Heerlijk! Zo anders dan in Vang Vieng (Laos). Hier geen lawaai en drank, alleen de mooie natuur.
We hebben geld nodig en een bank hebben ze hier niet, dus de volgende dag met een taxi naar Pueblo Mingueo, 20 minuten verder. Daar is één pinautomaat en zowaar.....hij is niet leeg! Het is hier een eldorado, maar zonder geld doe je ook hier niks. We genieten van de rust, aan het stand en langs de rivier.
Dan is het tijd om te verplaatsen en onze volgende bestemming is Riohacha, 3 uur met de bus, een grotere plaats, waar een andere stam, Indios Wayu, hun handel proberen te slijten. Het zijn wevers en dat is te merken ook. Langs de boulevard hebben ze hun handel uitgestald, zo veel......en geen klanten, het mooie brede strand compleet met pier ligt er verlaten bij. Wij zijn zo’n beetje de enige toeristen. Dus met de handel gaat het niet erg vlotten, hoewel de tassen van de Wayu door de lokale bevolking wel worden gebruikt. Eén nacht hier lijkt ons genoeg en we gaan naar Valledupar, dit is meer om de reistijd naar Bucaramanga te bekorten, dan een bestemming. Maar eenmaal in Valledupar aangekomen, blijken we een prima hotel te hebben gekozen en lopen we naar het centrum en dat is gezellig druk, de handel staat weer op straat en wij zoeken een plein op, de plek waar het sociale leven van de bewoners zich afspeelt. En tot onze verrassing is hier een gezellig terrasje, waar we dankbaar van een koud drankje genieten. s’Avonds gaan we hier terug en eten in de tuin. Dan moeten we er de volgende dag er toch aan geloven, de rit naar Bucaramanga is een lange, die uiteindelijk 9 uur gaat duren. Maar de bus is comfortabel, dus we klagen niet. Om 7 uur komen we bij ons hotel, Hotel La Serrania. Wat een geschenk, zo luxe! En dat voor € 34,-- inclusief ontbijt. Een zeer grote kamer een een buitensporig groot bed, een rooftop restaurant, waar we heerlijk eten, een rookterras met jacuzzi, helemaal top!!!!! We hebben voor de volgende dag Girón op ons verlanglijstje staan. Een prachtig wit stadje even ten zuiden van Bucaramanga en zeker een bezoek waard, jammer dat het niet autovrij is, maar je kunt niet alles hebben, hahaha. We zijn met een taxi heen gegaan, dat was niet de bedoeling, maar we konden niet uitvinden welke bus we moesten hebben naar Girón. In Girón rijden de bussen af en aan, maar ook nu niet duidelijk welke wij moeten hebben. Er staat een politieman het verkeer te regelen en wij vragen hem om hulp. Of het nu gaat om politie of militairen, ze zijn zo vriendelijk en behulpzaam. En ook deze man, hij laat een stuk of 5 bussen passeren en dan houdt hij een bus aan, vertelt de buschauffeur dat hij ons naar het centrum, Parc Santander, moet brengen. En zo komen we weer terug in Bucaramanga. Nog even genieten van ons heerlijke hotel en morgen, na een vorstelijk ontbijt, gaan we naar San Gil en daar willen we een paar dagen blijven, moet er erg leuk zijn. We gaan het zien.
Tot het volgende verslag,
Groetjes im en Jenny

• 03 Februari 2017 - 07:50

Loek:

Jenny en Wim,
    Weer volop genoten van het verslag en de foto's. Top hoor wat jullie allemaal zien en beleven.
    Geniet er nog lekker van.

• 03 Februari 2017 - 08:00

Puck:

Dat was lekker wakker worden Jenny met het reisverslag. Nog veel plezier allebei.

• 03 Februari 2017 - 10:07

Fred En Karin.:

Hoi Jenny en Wim.
    Fijn dat jullie het naar het zin hebben.
    Wij zijn inmiddels weer in het land.
    Geweldige cruise gehad echt onwijs genoten.
    Veel plezier verder en groetjes ook van Moe.

• 03 Februari 2017 - 11:28

Gre En Wim:

Wat een mooie foto's weer zou er zo zin in krijgen, maar Heemskerk is ook leuk nog heel veel plezier

• 03 Februari 2017 - 11:44

John Kan:

Wat weer een geweldig verslag, het is altijdnet of we stiekem met jullie meereizen wel veilig zo

• 03 Februari 2017 - 16:42

Karin:

Gaat nogal met jullie. Beetje luxe hotel pakken en dan ook nog een taxi. Wel ff met beide rugzakje op de vloer blijven hoor

• 03 Februari 2017 - 17:21

Wim En Margriet :

Nou nou wat weer een leuk verslag.zou er bijna zin in krijgen .Zo'n leuke vakantie. Maar we zijn eigenlijk Door jullie verslagen een beetje op vakantie. Veel plezier. Gr.Wim en Margriet

• 03 Februari 2017 - 19:11

Cobi En Mart:

Backpacken ? Dat is toch afzien met een rugzak ?

• 03 Februari 2017 - 20:22

Riet Kramer:

Wat weer een mooi reisverslag en prachtige foto's!
    Ik geniet ervan, tot de volgende!
    Groetjes Riet.

• 03 Februari 2017 - 22:10

Lex De Beer:

prachtige foto's, en weer een heerlijk verslag. en zoals ik het bekijk een aanrader omheen te gaan.
    Geniet verder, greetz

• 03 Februari 2017 - 22:56

Martijn De Gier:

Was weer helemaal genieten en dank voor het mooie verslag.
    Is weer een heel bijzonder land. Geniet nog en kijk uit naar het volgende verslag.
    Groetjes Martijn

• 04 Februari 2017 - 14:04

Pascal:

Ziet er weer gaaf uit! Vooral dat dobberen spreekt tot de verbeelding. Maar rara waar komen de banden vandaan?

• 04 Februari 2017 - 17:35

Piet:

Hoi Wim en Jenny,
    wat een mooi reisverslag weer en mooie foto's van de natuur en de plaatselijke bevolking.
    Geniet er van!

• 05 Februari 2017 - 10:00

Caroline:

Het ziet er weer heerlijk uit allemaal.
    Fijne verhalen en mooie foto's.
    Krijg zin om er ook heen te gaan.

Gr. Caroline