Trinidad - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu Trinidad - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu

Trinidad

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Wim en Jenny

07 Februari 2018 | Cuba, Trinidad

Cienfuegos - Trinidad.

Het was een beetje vroeg toen de wekker ging, om 6 uur verlieten we ons mooie onderkomen in Vinales, het was nog donker. Bij het kantoortje van Viazul leveren we onze paspoorten in en krijgen we na registratie echte buskaartjes. Op de trappen van het pleintje voegen we ons bij de andere reizigers. Blij verrast zijn we als er een mannetje met een koffiekarretje verschijnt, heerlijk zo’n bakkie troost. Tassen onder in de bus en vamos....8 uur gaat de rit duren, onderweg krijgt de bus een servicebeurt, snaren worden vervangen, een half uur oponthoud. Dan is de volgende stop voor de lunch, prima geregeld. Als we in Cienfuegos aankomen regent het een beetje. Eerst lopen we met een mannetje mee die een kamer voor ons heeft, maar dat ziet er een beetje vies uit en we krijgen er een paar tandloze mannetjes bij, even verder in de straat vinden we een prima onderkomen. De aanwezige paraplu biedt uitkomst, want inmiddels komt de regen met bakken uit de lucht en dan is het nergens leuk. We lopen terug naar het busstation, want we hebben besloten om de volgende morgen door te rijden naar Trinidad, het kantoortje is dicht, maar ook nu staan er mannetjes die een collectivo aanbieden. De volgende morgen laten we ons bij onze casa oppikken en rijden in anderhalf uur naar Trinidad, een mooie rit en hier schijnt de zon! Wat een leuke stad, met zijn gekleurde huizen, klinker straatjes en vooral veel restaurantjes en barretjes. Overal klinkt muziek, heerlijk. Op de trappen van Casa del Musica is zelfs internet. En er speelt natuurlijk een bandje. We blijven hier 3 dagen, met de toeristenbus rijden we naar Playa Ancon, een prachtig wit strand met palmbomen en grote hotels. Maandag hebben we een trip door Topes de Collantes Natural Park gemaakt, door sugar valley
naar de waterval, dit keer niet op een paard, maar in een wagentje achter een paard. Wat een gehobbel, maar wel heel mooi. We stoppen bij boer José, die vals zingt bij zijn net zo valse gitaar, enig! Een stuk voor de waterval staan alle paarden en karretjes geparkeerd, we maken een mooie wandeling langs de rivier. Bij de waterval een concentratie van toeristen, die zwemmen en van de rotsen in het water springen. Het valt ons op dat er slordig veel rum wordt gedronken, wij beginnen de dag met een ontbijt en met koffie, maar hier begint de dag met rum en dat stopt dus niet. De mannetjes van de paarden blijven achter met hun flessen rum en hebben het erg gezellig. Na een uurtje zoeken we ons wagentje weer om, ons inmiddels flink aangeschoten mannetje brengt ons weer naar de boerderij van José. Daar krijgen de mannetjes weer Rum en wij een lunch voorgeschoteld die eigenlijk schandalig is voor de prijs die we hiervoor moeten betalen en ja hoor, ze proberen ons met het wisselgeld op te lichten. Maar toen mamma boos werd......kreeg ze haar 10 cuc’s alsnog terug, hihihi. Onze inmiddels dronken koetsier brengt ons heelhuids terug in Trinidad, we zijn Canario, ons paardje dankbaar. Want die wist de weg. Ook deze keer sluiten we af op een gezellig terrasje. Naast onze Casa is een restaurant, San José, dat vermeld staat in de LP, elke avond zitten mensen op onze stoep te wachten op een tafeltje. Maar we zijn vroeg en we zijn de eersten die op een tafeltje wachten. Het was de moeite waard! Heerlijk gegeten. Drie gangen, met wijn, ijs en koffie toe, voor dezelfde prijs als die verschrikkelijke lunch. We nemen de volgende morgen afscheid van onze gastvrouw en stappen om 8 uur in de bus naar Camaguey (kamakwee). Een rit van bijna 6 uur. We blijven hier 1 nacht, een leuke onderbreking. Ook deze keer geen kamer gereserveerd, maar de taxichauffeur heeft (zoals altijd) een vriend met een Casa. Prima optie, vlak bij het centrum, dus we zijn blij. Gaan direct aan de wandel en we lopen door de winkelstraat, het is de eerste keer dat we winkels zien. Ze zijn altijd verstopt achter tralies en hoge deuren. Het is een gezellige drukte met leuke terrasjes en we zijn hier nu toch.... Op het plein is het internet goed, dus verstuur ik mijn verslag, ik probeer er weer wat foto’s aan toe te voegen, maar of dat lukt, weet ik niet. Morgen nemen we de bus naar Santiago de Cuba.

• 07 Februari 2018 - 19:33

Riet Kramer:

Wat gezellig weer om jullie reis te volgen, ik geniet ervan Jenny!
    Groetjes Riet.

• 07 Februari 2018 - 19:52

Martijn:

Was weer genieten van jullie reisverslag.jullie reizen heel wat af.
    Die dronken mannen komen bekend voor in Nicaragua lagen ze vielen ze op straat gewoon om. Daar was het van de goedkope wiskey.gelukkig dat jullie paardje de weg wist.
    Geniet verder,hier even echt winter.
    Liefs Marttijn

• 08 Februari 2018 - 01:15

Greet :

Heerlijk en fijn wat te horen van jullie xxxx

• 08 Februari 2018 - 10:04

Merel, Guido En Hugo :

Was weer leuk om jullie verslag te lezen. hier schijnt wel het zonnetje, maar is erg fris buiten.

groetjes van ons

• 08 Februari 2018 - 10:09

Martha:

Wat een leuke reis. En veel te zien. Er is veel te zien en te genieten. Wij zitten te bibberen van de kou. Groetjes, Martha.

• 08 Februari 2018 - 16:17

Mart En Cobi:

Fijn weer van jullie te horen.Ze probeerden het toch met de cuc.maar jullie waren er op bedacht.Het is wat met die rum,jullie hadden dan geen BOB,maar een BOP.een bewust onbeschonken Paard.Die kon het allemaal wel aan neb ik begrepen.Nog een mooie reis!

• 09 Februari 2018 - 22:00

Lex De Beer:

Het is leuk om al die bekende namen te lezen, de volle trappen bij het plein in Trinidad met de muziek, de mooie baai, playa ancon, wit strand en lekker blauw water. Met een oude amerikaan heen en weer?? Nog met de fietstaxi door Camaguey gegaan?? Santiago de Cuba is ook een leuke stad, daar zullen jullie je wel vermaken, en daarna door naar Baracoa??? Mooooiiii. We lezen het wel, geniet verder, greetz Lex en Carla.

• 09 Februari 2018 - 22:26

Wim En Margriet:

Wat weer een fantastisch verslag met m'n ogen dicht ga ik met jullie mee op vakantie

• 18 Februari 2018 - 11:18

Cisca:

he Wim en jenny,
    Blij jullie verhalen weer te kunnen lezen.
    Caris heeft ze net opgestuurd. Ze komen
    Nog op oude e-mail adres binnen en die
    Kan ik hier in Afrika niet lezen.
    Mooie verhalen weer en wat een kleurrijk
    Land. Ook wij genieten enorm en maken
    Mooie dingen mee. Kunnen we volgende
    Maand uitwisselen. Hele fijne tijd daar en
    Geniet ze.
    Liefs