Isla Ometepe en Granada - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu Isla Ometepe en Granada - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu

Isla Ometepe en Granada

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Wim en Jenny

04 Februari 2014 | Nicaragua, Granada

Verslag 7.

Isla Ometepe en Granada.
Door zijn ligging een bijzonder eiland, twee vulkanen met elkaar verbonden in een groot meer, zo groot dat je gaat denken dat je aan zee zit, er staat veel wind en daardoor zijn er ook veel golven en de overkant is niet te zien. Het straatbeeld is erg rustig en er zijn opvallend veel mannen te paard. We wandelen naar de kleinste van de twee vulkanen, Maderas, met het doel Finca el Povenir, waar Petroglyphs te vinden zijn. Stenen met oude graveringen. Mooie wandeling met een prachtig uitzicht op de grote broer Vulcan Concepcion. S’Middags lopen we naar Ojo de agua, we verwachten een bron, maar er is een complex van bassins gemaakt, midden in het bos, heel bijzonder, net als de wandeling erheen, door de bananenplantages en suikerrietvelden. Vrijdag vertrekken we naar Moyogalpa, de havenplaats, daar bezoeken we Punta Jesus Maria, een smalle landtong. Zaterdag verlaten we het eiland zoals we zijn gekomen en gaan naar Granada. Wat een leuke, zeer Spaanse stad, heel kleurrijk met veel terrasjes en voor de kerk Park Central, met zijn vele kraampjes. Voortdurend rijden paardenkoetsjes door de straten. Zo anders dan we hadden verwacht, ècht de moeite waard. Ons Hostel Ruiz, ligt in het wat rustiger gedeelte van de hoofdstraat, die Central Parc en het meer met elkaar verbindt. Aan weerszijde terrasjes, erg gezellig, vooral zaterdag en zondag, genietend van onze drankjes (happy hour, 2 Cuba Libre’s voor 1 euro 50) en heerlijk eten, worden we vermaakt door straatartiesten en de vele muzikanten. Heel leuk en niet opdringerig. We komen ogen tekort. Net als bij de gewone bewoners staan bij ons hostel de stoelen op straat, nog even nagenieten en een boek lezen, perfect. We nemen de bus naar Masaya, in het busje raakt Wim met de buurman aan de praat, hij komt uit het Noord/Westen van Nicaragua en probeert een afnemer te vinden voor zijn vis. Hij kent het Ned. Honkbalteam en verbaast zich erover dat wij slechts 2 kinderen hebben, zelf heeft hij er 14!? Er zijn toch veel koeien in Nederland? Dan heb je ook genoeg melk, is zijn redernatie. Of Wim ook koeien heeft……dat wel natuurlijk, maar die gaven geen melk meer. Ik vond de man helemaal leuk, hij vond mij op een Francaise lijken en schatte me 49 jaar. Wat een schatje, met zijn goud omlijstte tanden. In Masaya gaan we de volgende uitdaging aan, we maken een rondrit in een rijtuigje, zo romantisch! Ook hier weer de gekleurde huizen en een verwaarloosde boulevard langs de Laguna. Weer terug bij het Central Parc nemen we een taxi naar Laguna de Apoyo, een kratermeer. Het is zondag en de lokale bevolking vermaakt zich opperbest in het water, met alle kleding nog aan, incl. sokken, hebben ze dikke pret. Langs de kant veel terrasjes onder golfplaten afdakjes, wat een gezelligheid. We hebben geluk met vervoer terug, want pas aan het einde van de middag komt de enige bus weer langs. Een wel heel oude taxi, zonder schokdempers en totaal ontdaan van alle knoppen, handels en lichtjes, komt mensen brengen en neemt ons mee terug naar Granada. Daar dompelen we ons weer onder in de ongekende gezelligheid. We gaan steeds meer van Nicaragua houden. Maandag op weg naar Leon, eerst met de bus naar Managua, waar we keurig bij het busje worden afgezet dat ons naar Leon brengt. We nemen een taxi naar Via Via Hostel en dat is een heel goede keuze. Prachtige binnentuin en een enorme kamer, met een 2- en een 3 pers. bed. Morgen gaan we het strand verkennen. En daarna……geen idee.

Groetjes Wim en Jenny.

• 04 Februari 2014 - 10:41

Jacqueline:

Het klinkt als een goede beslissing om Nicaragua te bezoeken! Ziet er mooi uit.
    Spreek jullie vanavond.

• 04 Februari 2014 - 11:30

Gre En Wim.:

Ja natuurlijk vindt je het een schattig mannetje, als hij je 49jaar schat mooie foto;s lekker verder genieten.

• 04 Februari 2014 - 12:50

Mart En Cobi:

Het lijkt wel terug in de tijd,zo met paard,wagen en koets.
    Geeft wel rust,niet even dat jachtige bestaan.Geniet er van.!
    Land met meerdere gezichten lijkt me.
    Groeten vanuit Assendelft.

• 04 Februari 2014 - 17:56

Cisca:

Wat genieten jullie weer! Dit is wel n heeeeele mooooie reis. Ik geniet elke keer weer van de mooie foto s. In werkelijkheid honderden keren mooier natuurlijk. Leuk verkeer hier om je te verplaatsen. Veel plezier nog in die mooie omgeving.

• 04 Februari 2014 - 19:16

John Kan:

Het gaat weer lekker zo met jullie in Zuid Amerika, als het niet erger is dan de bureaucratie aan de grens maar wel mooi en heerlijk weertje dan genieten wij ook prima van je mooie reisverslagen.
    Groetjes uit Holland van John en Thera Kan

• 04 Februari 2014 - 19:30

Riet Kramer:

Wat weer een mooie reis, ik geniet van het reisverslag ,en de prachtige foto's van jullie.
    Nog veel plezier toegewenst met jullie vakantie.
    Groetjes Riet.

• 04 Februari 2014 - 19:52

Monique:

Wat maken jullie een mooie reis, en wat leuk dat wij zo met jullie mee kunnen genieten. Dikke x

• 04 Februari 2014 - 20:18

Karin:

Volgende vacantie zuid afrika zoooooo gaaaaaaffffff nog veel plezier xxxxx

• 05 Februari 2014 - 16:49

Wim En Margriet:

Hoi Jen en Wim
    Weer genoten van jullie verslag,wat weer een prachtige reis !!!
    Gr. WIM EN MARGRIET

• 05 Februari 2014 - 20:37