van Myanmar naar Ko Phayam - Reisverslag uit Nyaunghinhla, Myanmar van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu van Myanmar naar Ko Phayam - Reisverslag uit Nyaunghinhla, Myanmar van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu

van Myanmar naar Ko Phayam

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Wim en Jenny

26 Februari 2016 | Myanmar, Nyaunghinhla

Terug naar Thailand
De laatste dag in Mandalay, zijn we op zoek zijn gegaan naar de Goud kloppers. In een wijk zijn mensen bezig om bladgoud te kloppen, dit flinterdunne goud wordt door mensen geofferd door het op bepaalde Buddha beelden te plakken. Na enig zoeken zijn we zijn op het geluid afgegaan, naar binnen gestapt en we werden heel vriendelijk ontvangen. In het bedrijfje werden pakketjes palmpapier met daar tussen kleine stukjes goud tot een stevig blokje gebonden, vervolgens staat daar een jongen met een zware hamer een uur lang op te beuken tot het goud zo dun is dat het door een aantal meisjes op velletjes papier kan worden geplakt om vervolgens te worden gebundeld om te worden verkocht. Heel bijzonder om te zien en wat een zwaar werk is dat zeg! Inmiddels zijn onze tickets bij het boekingskantoortje aangekomen, dus onze missie is geslaagd. Buiten de bekende foodstalls op straat zijn er geen terrasjes of restaurantjes in de buurt van ons hotel, maar er is wel een restaurant met een Europese menukaart. Die zoeken we op en we worden hartelijk ontvangen door een Duitse kok en zijn vrouw die hier de boel op poten aan het zetten zijn. We krijgen stokbrood met boter vooraf , Wim doet zich te goed aan een kip met een paddenstoelen saus en rösti en ik geniet van een heerlijke schnitzel met gebakken aardappeltjes met uitjes. Totaal ongepast, maar lekker!!!!!
Het vliegveld lig 45km buiten de stad, dus nemen we een taxi. Met Thai Airways vliegen we in anderhalf uur naar Bangkok, ook nu nemen we de sky train richting centrum en voor 2 nachten hebben we Fortville guesthouse geboekt. Dat boeken van accommodatie hebben we eigenlijk nog nooit gedaan, maar als je aankomt na een lange busrit is het erg makkelijk als je weet waar je je naar toe moet laten brengen. Lekker weer even genieten van de terrasjes en restaurantjes in Soy Rambuttri. We hebben ons vizier op Hua Hin gezet als tussenstop naar Ko Phayam. Vanaf Victory Monument nemen we een klein busje naar Hua Hin, waar we een kamer hebben gereserveerd in Lovely Guesthouse (94 st.). Een aardig stukje buiten het centrum, maar dat is geen probleem. Met het openbaar vervoer zijn we snel in het centrum, dat er op deze tijd uitgestorven bij ligt, waar zijn al die mensen, horeca genoeg. We eten aan het water en zwerven door het oude gedeelte. Bezoeken het treinstation en moeten bekennen dat we weinig herkenningspunten tegen komen, we waren hier in 2003 en er is veel veranderd. Met een luxe bus (weer massage stoelen!) maken we de rit naar Ranong. Wat een verwennerij, de verzorging lijkt wel op dat in een vliegtuig, we krijgen water en een doosje koekjes, een sapje en een zakje chips en ook in de lunch is voorzien. In Ranong hebben we Tinidee Inn geboekt. Na aankomst stappen we het Chinese restaurant in om te eten. Eerst een biertje….dachten we, daar waren we wel aan toe na een rit van 8 uur. Maar helaas, vandaag geen bier i.v.m. een nationale feestdag. Ook ergens anders niet. Dan maar een sapje en later op de kamer hebben we onze minibar geplunderd, daar zat wel bier in, hahaha. De volgende morgen na een heerlijk ontbijt met de taxi naar de pier waar de langzame boot ons naar Ko Phayam brengt, 2 uur varen, heerlijk we genieten van de tocht tussen de eilanden door. Aangekomen bij de pier worden we met een brommertaxi naar ons onderkomen voor de komende dagen gebracht PP Land Beach Resort. Een huisje met een waranda en zeezicht, wat wil je nog meer? Zwembadje er bij en een gezellig restaurant/terras. We worden hartelijk ontvangen door Pearl en Paul, een Thais/Belgisch koppel. Ko Phayam is een mooi eiland waar geen auto’s rijden. We hebben schaduw van de cashewnotenbomen, elke dag worden de vruchten geraapt, de noot gescheiden van de vrucht en te drogen gelegd om later gebrand en gepeld te worden, wat een werk zeg! We genieten van de rust, huren een dag een brommer om het eiland te verkennen, wandelen langs het strand en poedelen in het zwembadje, kortom…..wat zijn we uit!!!!! Heerlijk!
Wim zit weer te lezen in de Lonely Planet, kijken wat voor plannen we gaan maken. Daarover later.
Groetjes Wim en Jenny

• 26 Februari 2016 - 10:18

Karin:

Ik dacht al waar blijft het verslag? Jullie zijn lekker aan het relaxen lees ik. Zalig! Geniet ervan xx

• 26 Februari 2016 - 15:59

Margriet Melius:

Zo te zien geen verkeerd plekke genieten maar !

• 27 Februari 2016 - 17:10

Cpbi En Mart:

Zo'n huisje, dat wil ik ook............

• 28 Februari 2016 - 20:30

Lex De Beer:

lekker re-lex-en is ook vakantie, geniet er van. Het is weer een mooi verslag.
    grt van de Beer(en)