Huay Xai, Pakbeng, Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu Huay Xai, Pakbeng, Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu

Huay Xai, Pakbeng, Luang Prabang

Blijf op de hoogte en volg Wim en Jenny

12 Januari 2015 | Laos, Luang Prabang

Huay Xai, Pak Beng en Luang Prabang ((Laos)

Hallo allemaal,

We waren er al bang voor, regen…..en niet zo’n beetje ook. Niet naar de White tempel dus. We ontbijten bij de Zweedse bakery (bij het busstation) en nemen de bus naar Chiang Khong, in de veronderstelling dat we daar met een bootje de Mekong zullen oversteken, de bus stopt, we moeten er uit en met een tuk tuk worden we naar een hypermoderne grensovergang gebracht, formulieren ingevuld voor een visum on arrival, pasfoto’s en 35 dollar ingeleverd en probleemloos de grens over. Weer in een tuk tuk gestapt en via de nieuwe brug naar Huay Xai gereden, het komt nog steeds onafgebroken met bakken uit de lucht. Snel een kamer gevonden en gegeten, verder is er hier niet veel te beleven. De volgende dag stopt de regen en laten we ons om 9 uur naar de slowboat brengen, die om 11 uur zou vertrekken, dat wordt 12 uur…. Wat een meevaller, de houten bankjes zijn inmiddels vervangen door banken uit autobussen, wat een comfort! Heerlijk als je bedenkt dat we 6 uur gaan varen, we hebben eten en drinken meegenomen, want op de boot is niets te koop. Een gouden greep was de aanschaf van 2 plastic poncho’s, niet tegen de regen, maar tegen de kou. De lange boot heeft een dak, maar is verder open. We varen stroomafwaarts met een snelheid van 20 - 30 km per uur, de temperatuur komt niet boven de 17 graden en door de vaarwind is het ijzig koud. We zitten allemaal lijdzaam de vaartocht uit en wat zijn we blij met de poncho’s. 6 uur zijn we in Pak Beng, er wordt niet in donker gevaren en dit is dus een vaste stop. De volgende ochtend staan we weer bij de boot te wachten en deze keer is het iets minder koud en de tocht is mooier. We varen over de prachtige Mekong rivier, met rotsen, stroomversnelingen en zandbanken in het water, de oevers zijn bedekt met jungle en af en toe zien we wat kleine bootjes bij een nederzetting. Mensen op de zandbanken en olifanten aan het werk, zo mooi! Jammer van het weer, dat echt uitzonderlijk slecht is voor de tijd van het jaar, 30 graden en veel zon is normaal. Het mag de pret niet drukken, dan legt de boot, tot onze verbazing, 5 km voor Luang Prabang aan, we moeten er af…..klimmen de steile helling op, komen bij een kantoortje waar we een ticket moeten kopen voor een tuk tuk en vervolgens worden we voor ons guest house, Villa Sayada, afgezet en we hebben geluk, er is nog 1 kamer vrij. Luang Prabang blijkt een leuke (toeristische) plaats te zijn, veel winkeltjes en terrasjes, we nemen het er van, na 3 lum cola (de R is erg moeilijk hier) ziet de wereld er een stuk zonniger uit! Lekker gegeten en heerlijk geslapen, onder een extra dekentje.
En dan schijnt de volgende dag de zon, hoe heerlijk, de temperatuur is nog aan de lage kant, maar hier worden we erg blij van. Luang Prabang ligt op een punt tussen 2 rivieren, we wandelen de punt om en komen veel leuke terrasjes aan de Mekong tegen, over een bamboe bruggetje steken we op de punt de Nam Khan rivier over, klimmen naar een tempeltje en lopen door een dorpje waar veel kunstnijverheid is, zoals weven, schilderen en houtsnijden. Op onze i-Phone hebben we de (gratis) app map.me gedownload, wat een uitvinding (bedankt voor de tip Fred) zonder internet vinden we met de telefoon in de hand onze weg, zo handig. Zo wandelen van dorpje naar dorpje en komen weer bij een andere bamboe brug, we steken de rivier weer over en we zijn weer bijna thuis. Wat is het hier mooi, een plek om even te blijven.
Het was weer leuk om de reacties te lezen, bedankt!
We laten weer van ons horen,
Groetjes Wim en Jenny

• 12 Januari 2015 - 12:27

Piet:

Hallo Wim en Jenny,

wat een mooi verhaal weer! Jammer van de regen. Maar goed te lezen dat het weer wat beter wordt.
    Veel plezier nog en geniet ervan!

Gr,

Piet

• 12 Januari 2015 - 13:30

Jacqueline:

Op de een na laatste foto zie ik weer wat blauwe lucht! Ik zou zeggen laat het zonnetje maar komen, maar ik denk dat dat wel goed komt. Wel weer leuke/mooie foto's.

• 12 Januari 2015 - 14:12

Cisca:

Wat n mooie tocht weer. Op de boot echt goed ingepakt iedereen. Hollands weertje!!
    En....... Weer mooie foto s, Oranje boven.
    Goeie voort zetting van jullie mooie reis.

• 12 Januari 2015 - 14:30

Gre En Wim:

Ondanks het weer , blijven genieten zal wel lukken.

• 12 Januari 2015 - 15:16

Fred En Karin:

Gelukkig dat het weer wat beter is geworden.
    Leuke foto,s allemaal.
    Moest even de groeten aan jullie doen van moe
    Geniet er verder van
    Gr Fred en Karin

• 12 Januari 2015 - 16:01

Cobi En Mart:

Reizen = afzien (?!)

• 12 Januari 2015 - 17:47

Karin:

ik begrijp t niet, die kindjes lopen gewoon in korte broek. Zo koud is t dus niet. Hier is t pas sch...weer, storm en regen bleh! Veel plezier jullie en Jen, als je een app stuurt hou je dan rekening met t tijdsverschil hahaha. Werd nu om 4.15 uur gewekt!

• 12 Januari 2015 - 21:01

Riet Kramer:

Jenny bedankt voor je felicitatie voor mijn verjaardag,en ik geniet weer van je mooie reis verslag en foto's.

• 12 Januari 2015 - 21:55

Maurice:

dat zonnetje komt vanzelf :-)

• 13 Januari 2015 - 00:12

Greet :

Reizen = er varen .
    op zo een Mooie boot .ziet er wel koud uit maar Mooie plaatjes.
    X greet

• 13 Januari 2015 - 14:00

Wim En Margriet:

Weer de warmte gekregen waar jullie ook voor komen maar komt de ingepakte regenkleding toch van pas,leuke foto's .
    Gr.W en M

• 13 Januari 2015 - 22:22

Lex De Beer:

2 verslagen achter elkaar gelezen, en van Thailand was voor ons bekend, en de foto's, 1 van de langnekmeiden hebben wij ook op de foto. En nu gaan we genieten van de verdere verhalen in Laos.
    Kijken uit naar de volgende aflevering. Paradiso was TOP. Greetz Lex en Carla