Chang Mai en Chang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu Chang Mai en Chang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu

Chang Mai en Chang Rai

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Wim en Jenny

08 Januari 2015 | Thailand, Chiang Rai

8 januari, Chang Mai en Chang Rai

Hallo allemaal,

Zondagavond hebben we de trein naar Chang Mai genomen, weer een super ervaring. Twee bedden boven elkaar met gordijnen afgesloten van het gangpad. Het onderste bed, hebben we eerst samen gedeeld, gezellig de meegenomen borrel en hapjes genuttigd en toen het tijd was om te gaan slapen is Wim naar boven verhuisd. Geen last van een snurkende Thai gehad Gré! Heerlijk geslapen, op het ritme van de trein (kedengedeng). Om 8 uur in Chang Mai aangekomen, twee onderkomens uitgezocht in de LP, maar dat liep anders, er stond een mannetje op het station met foto’s van een mooi hotel in het centrum, zag er goed uit en was niet duur, dus in het busje gestapt en naar SK House gereden, helemaal goed. Na het ontbijt de stad ingelopen en ons door een snorder naar Snake Garden laten brengen, dit tot ongenoegen van een tuk-tuk-mannetje die vond dat hij ons eerder had gezien. (hij vroeg de dubbele prijs….) Snake garden was een beetje knullig, maar daardoor wel erg leuk. Eerst liet een jongen alle slangen zien. Hij miste een vinger, gebeten door een Cobra, 5 dagen in coma gelegen, maar hij was er nog en zijn passie voor slangen was hierdoor niet verdwenen. Hij liet me een paar Pytons vasthouden en toen hebben we gekeken naar show met o.a. de Konings Cobra. Leuk! Weer terug in de stad hebben we lekker rondgedwaald van terras naar terras en wat tempels bekeken. Daar krijg je hier een overdosis van. Om 6 uur naar de Night Bazaar gelopen, dit blijft leuk. Heerlijke curry’s gegeten en met de tuk terug naar ons hotel.
Dinsdag, na het ontbijt met een tuk tuk naar het Arcade busstation gegaan, kaartjes gekocht voor de greenbus van half 11 naar Chang Rai. Prima bus, inclusief flesje water en een broodje. 3 uur later zijn we in Chang Rai, even een kamer zoeken …..maar dat was er niet bij, want door het Flowerfestival zaten de meeste accommodaties vol, even balen dus. Maar na een drankje op een terras in een tuk tuk geklommen en uiteindelijk een redelijke kamer gevonden (voor één nacht) De stad voelt goed, minder groot en druk dan Chang Mai. Lekker mensen zitten kijken op een terrasje, waar ze tot onze verbijstering een Hollandse spijskaart hadden, bitterballen, zoute haring broodje kaas enz. enz. Dat wil je toch niet!? We besluiten op de night bazaar een hapje te eten, op een pleintje staan tafeltjes en we worden vermaakt met zang en dans en het eten is weer lekker. We wandelen over de bazaar, waar veel mensen uit de bergen hun spullen verkopen, heerlijk sfeertje.
Woensdag eerst verhuisd naar Orchids guesthouse, een veel gezelligere locatie. Ontbijtje gehaald en door de stad naar het Tribel museum gewandeld, wat een aanfluiting was. Daarna het Flowerfestival bezocht, dat was wel erg mooi, net de keukenhof in het klein. We boeken een trip voor de volgende dag, om 9 uur worden we opgehaald en blijken de enige deelnemers te zijn, samen met chauffeur en gids gaan we naar White Tempel (Wat Rong Khun) en we zijn direct onder de indruk, fantastisch. Deze witte tempel met veel spiegeltjes is uitzonderlijk mooi en vanbinnen heel verrassend. Het is een nieuwe tempel waar nog jaren aan gebouwd gaat worden, de man die dit heeft bedacht en ontworpen, Ajarn Chalermchai Kositpipat, moet een heel bijzonder mens zijn. Binnen in de tempel mag niet worden gefotografeerd en dat is jammer, want de wandschilderingen tonen onze geschiedenis. In de ogen van een demoon zien we George Bush en Bin Laden, op een andere plaats Michael Jackson, Hello Kitty en Angry Bird, de Twin Towers (brandend) en nog veel meer herkenbare dingen, verwerkt in prachtige schilderingen. Ben je ooit in Chang Rai, sla de witte tempel niet over!!!! Na enige tijd vertrekken we naar Black House, zoals het wit van de tempel voor de hemel staat, zo staat black house voor de hel, ook door een kunstenaar gemaakt en ook heel bijzonder. De gebouwen zijn zwart en erg mooi, maar overal staan en hangen schedels en huiden van de meest uiteenlopende diersoorten, heel indrukwekkend en heel bizar. Volgende stop is een (nagebouwd) dorp van de Langnek Karen, ze laten zich vriendelijk door de toeristen fotograferen. De kinderen zijn erg leuk en gewoon kind, heel blij met de vingerlampjes die ik aan ze geeft.
Door naar een theeplantage, er wordt niet geplukt want het is daar geen seizoen voor, dat is jammer, maar het landschap is er niet minder mooi om. We rijden verder en komen bij de Monkey cave, weinig grot, maar wel veel hele brutale aapjes, stokken worden gebruikt om ze op afstand te houden. Uit een gat in een berg stroomt een rivier en in die rivier zwemmen hele grote vissen. Ook op deze plek weer tempels. Lunchtijd…..heerlijk gegeten en weer op pad, nu naar Mae Sai, waar we vanaf een tempel Myanmar zien. Tot slot brengen we een bezoek aan het Opium museum en de Golden Triangel.
Half 6 zijn we, na een mooie tour weer terug in Chang Rai. De White Tempel heeft zoveel indruk gemaakt dat we als het weer morgen goed is daar nog een keer naar terug willen gaan, maar de voorspelling is regen…….in dat geval gaan we de grens over naar Laos.
We laten het jullie weten.
Groetjes Wim en Jenny.

• 08 Januari 2015 - 17:38

Karin:

grappig die trein komt me heel bekend voor! Zijn dat nou jonge hondjes in een kooitje of was het jullie avondeten?

• 08 Januari 2015 - 18:11

Gre En Wim:

Ja herken er toch wel veel van Karin vergeet natuurlijk de treinreis niet want die sliep boven een ouwe Thai. Wat een prachtige witte tempel echt de moeite waard ,geniet er maar goed van.

• 08 Januari 2015 - 19:16

Wim En Margriet:

Weer een leuk verslag die witte tempel prachtig ! ,maar die schoentjes zijn ook leuk !!
    Geniet maar weer lekker we wachten weer af.
    Gr.W en M

• 08 Januari 2015 - 20:09

Puck De Leeuw:

Wat een energie hebben jullie zeg maar zo zie je natuurlijk wel wat. Prachtige foto's en een lekker lezend verslag, leuk hoor om een klein beetje mee te reizen.
    Ga door met genieten maar vooral met schrijven voor de thuisblijvers!
    Groetjes, Puck.

• 09 Januari 2015 - 16:11

Cobi En Mart:

Jullie knopen de ene belevenis weer vast aan de andere. Veel plezier. Cobi en Mart.