2 Sa Pa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu 2 Sa Pa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu

2 Sa Pa

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Wim en Jenny

17 Maart 2013 | Vietnam, Sa Pá

2 Sapa.

Hallo allemaal.
Het is leuk om jullie reacties te lezen,
Het nep geld wordt gekocht om als offer te verbranden, zomaar op straat of in een Tempel
En Greet, Wim heeft GEEN geld verbrand, hij heeft er wel vuurwater voor gekocht…..

Donderdag 14 maart.
Wel een zware start, om kwart over 5 worden we opgehaald door een taxi en naar het station gebracht. Om 10 over 6 vertrekken we naar Lao Cai. De wagon delen we met een wisselend gezelschap van lokale bevolking die de rit slapend doorbrengen en 3 andere toeristen. Eten en drinken wordt ons veelvuldig door venters en door de trein catering aangeboden, er worden terplekke zelfs maaltijden gekookt. Wij besloten om de dagtrein te nemen vanwege het landschap waar we door rijden. Door de getraliede ramen is steeds Red River te zien die door een saai landschap stroomt, pas aan het einde van de rit wordt het bergachtig en mooi. Om half 5 komen we aan in Lao Cai, met een minibusje worden we naar Sa Pa gereden. Als we om kwart voor 6 uitstappen voor Fansipan View Hotel worden we vanaf een terrasje geroepen door Sjaak en Trees, toeval bestaat niet!!!
We wisten dat zij ook in Vietnam waren, maar geen idee waar, zij zaten te wachten op een busje dat ze naar Lao Cai zou brengen, samen een glas wijn gedronken en na het uitzwaaien onze kamer opgezocht. Wat een luxe kamer, de airco is ook als verwarming te gebruiken en omdat we hoog zitten is dat s’avonds best lekker.

Vrijdag 15 maart.
Na het ontbijt de plaats verkend en over de markt gelopen, daarna achterop 2 scooters naar Cat Cat gereden. Mooie wandeling door het dorp langs de rijstvelden naar de waterval gemaakt. Onderweg proberen de Black Hmong vrouwen ons hun spulletjes te verkopen. Bij de waterval drinken we iets bij een vrouwtje dat vlees zit te grillen, op stokjes zitten 3 vogeltjes geregen, een ware delicatesse (wij laten ze even voor wat ze zijn). Na de stevige afdaling naar de waterval moeten we ook weer omhoog, maar mijn knie houdt zich goed, daar word ik blij van. Het is hier een vreemde atmosfeer, als de zon schijnt is het warm en binnen een paar seconden zakt er een wolk over het plaatsje en dan zie je de overkant van de straat niet en is het koud. Om vervolgens weer gewoon op te lossen.

Zaterdag 16 maart.
Sta ik, nog slaperig op mijn balkonnetje, hoor ik een varken gillen en ja hoor de buurman is knorretje aan het slachten, ook goedemorgen. Later draait knorretje vrolijk rond aan het spit.
Vandaag is er zaterdagmarkt en die zoeken we op. Dwalen rond tussen de kraampjes met groenten, paddenstoelen, fruit kleding en alles wat een mens maar nodig kan hebben (in Vietnam) Ook is er een gedeelte waar levende kippen en vis wordt verkocht. En heel veel vlees, vooral varkens, maar ook kippen eenden en ganzen en dan valt mijn oog op een geslacht hondje, toch raar….. Ook zien we flessen drank met daarin Cobra’s, schorpioenen en gekko’s, dat drankje schijnt heel gezond te zijn, we gaan het niet proberen. Omdat we morgen vertrekken onderzoeken we de mogelijkheden om naar Mai Chau te gaan. We komen terug op ons oorspronkelijke plan om via So’n La te reizen. Dit kost erg veel tijd. Daarom kopen we een ticket voor de slaapbus terug naar Hanoi en daar vandaan moet er een bus naar Mai Chau gaan. We gaan het zien.

Zondag 17 maart.
Onze rugzakken ingepakt en 2 xe oms gehuurd (brommertaxi). We laten ons naar Ta Phin rijden, een mooie rit, het zonnetje schijnt, wat wil je nog meer. In het dorp aangekomen blijken de bewoners bijna allemaal verdwenen, die zitten waarschijnlijk in Sa Pa op de markt of in de kerk. Er haakt meteen een lieve dame bij ons aan en we wandelen door het dorpje, huizen zijn erg rommelig in elkaar gezet met daken van golfplaten. Toch een leuke wandeling, we zien de plantjes waar de mensen hun textiel mee verven (indigo). Veel varkens en biggen kruisen ons pad. Goede besteding van de morgen. Vanmiddag om half 6 vertrekken we met bestemming Mai Chau.

Voor zover ons verslag, we laten weer van ons horen.

Groetjes Wim en Jenny.

• 17 Maart 2013 - 07:12

Maurice:

Klinkt erg leuk, op naar mai chau!

• 17 Maart 2013 - 09:13

Trees Schulze-Roozenburg:

Hallo Wim en Jenny, Wat klinkt het allemaal bekend, leuk dat jullie het ook zo naar de zin hebben.Ja het is een andere wereld, niet te verglijken met ons he. We vonden het wel jammer dat we niet langer geboekt hadden, we wilden natuurlijk ook wel een paar daagjes op de brommer, maar als je alles van te voren weet dan is er ook niets meer aan he.
    Was kort maar krachtig even jullie te zien. Geniet van de mooie dingen.
    Heel veel plezier en mooie tochtjes. We houden jullie in de gaten. Veel groetjes, Jac en Trees.

• 17 Maart 2013 - 09:34

Jan Waal:

Hoi Wim en Jenny,

Wat ziet het er mooi uit, het is bij jullie beter weer dan hier.
    En wat leuk dat je zomaar bekende tegen komt.
    Alleen het eten moet ik wel aan wennen, zag ik daar nou een gebakken hond liggen?

Nou heel veel plezier verder.

Groetjes Jan.

• 17 Maart 2013 - 10:26

Lia:

ziet er allemaal weer fantastisch uit en hele mooie foto's! veel plezier in Mai Chau!

liefs uit Krommenie

• 17 Maart 2013 - 11:00

Cisca:

Toch mooi dat je n "helempie" bij de rit in begrepen krijgt. Rijden ze n beetje schappelijk of is het racen en Kris krasoveral doorheen? De soorten vlees zijn daar in ieder geval wel herkenbaar!! Met al die koppen er nog op, brrr.
    De fotos zijn weer prachtig, kleurige kleding, zeker voor de kindjes.
    Goede reis vandaag en tot het volgende verslag.
    Liefs Cisca

• 17 Maart 2013 - 11:02

Truus Klein:

Het klinkt allemaal geweldig, en dat jullie Sjaak en Trees tegen komen is helemaal uniek. Nog heel veel plezier en doe voorzichtig.

• 17 Maart 2013 - 11:32

Margaret En Nico Tromp:

Wat mooi allemaal! Kijken uit naar volgende verslag! Have fun!

• 17 Maart 2013 - 11:52

Caroline:

Het klinkt allemaal weer geweldig ik wil ook met vakantie.
    De foto's zijn ook weer heel mooi. Kan niet wachten op het volgende verslag.

Gr,

• 17 Maart 2013 - 12:13

Carissa:

Hoi hoi,
    Het is weer genieten lees ik! En ook heel fijn dat jouw knie het goed doet.
    Groetjes, knuffels en kusjes van ons

• 17 Maart 2013 - 12:21

Jan Van Deijzen:

Tjee!!!! Wat heeft Wim al een bruine kop op de brommer met Jenny!!!!

• 17 Maart 2013 - 13:32

Ronald V:

Arme Knorretje. Smaakte hij wel? Leuke foto bij de waterval!

• 17 Maart 2013 - 15:48

Yvonne V/der Laan:

Wat bijzonder allemaal, en wat een leuke foto`s,zo te zien zijn het lieve mensen en zo kleurrijk, veel plezier in Mai Chau, wachten met smart op je volgende verslag, Groetjes Ron & Von

• 17 Maart 2013 - 17:31

Greet:

wat een mooie foto met mooie mensen .
    heerlijk al die kleuren <3<3

• 17 Maart 2013 - 18:17

Ineke:

Ongeloofelijk, wat een andere wereld, echt prachtig. Dan de foto van de vogeltjes op een stokje en stukken varken brrr....coole foto's ook!!! Prachtige mensen!! Veel plezier!! X

• 17 Maart 2013 - 19:16

Nel Dekker:

Ziet er weer geweldig uit !! Geniet er van.

• 17 Maart 2013 - 20:17

Karin En Erik:

Oh wat ziet t er allemaal weer zalig uit (op t eten na dan!) Kindjes blijven een plaatje om te schieten.
    Stom toeval he Trees en Sjaak tegenkomen,heb t er nog met Patries over gehad.
    Missen jullie ons al n beetje haha. We zouden er graag bij willen zijn! Geniet ervan xx

• 17 Maart 2013 - 20:51

Dirk Martijn:

wat beleven jullie weer veel mooie dingen, maar honden eten brrrr wat een andere wereld is het weer.
    Geniet nog heel veel. Goed te horen dat je knieen het goed blijven doen .Manon blijkt reuma te hebben en loopt nu bij het reumacentrum in Adam. We houden de moed er maar in en hopen dat ze snel de juiste medicatie krijgt. Geen leuk bericht maar wilde het toch even met je delen.
    Liefs van ons

• 17 Maart 2013 - 21:06

Riet Kramer:

Wat weer een prachtig reisverslag van jullie,en dan de mooie foto's.
    Kijk alweer uit naar de volgende , een goeie reis verder toegewenst.
    Groetjes Riet.

• 17 Maart 2013 - 21:50

Willem Van Margriet:

Ik begrijp dat je daar een verrassing krijgt als je een hot dog hebt besteld...

• 18 Maart 2013 - 14:50

Mart En Cobi:

Zo te lezen hebben jullie al heel wat gezien en gereisd.
    mooie plaatjes.geniet verder van de reis,koester de knie en rug.

• 18 Maart 2013 - 16:07

Jacqueline: