Santa Clara - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu Santa Clara - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu

Santa Clara

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Wim en Jenny

01 Maart 2018 | Cuba, Santa Clara

Hallo allemaal.
Wat hebben we tot nu toe een perfecte reis gehad. Voor vertrek bang gemaakt door het zeer negatieve beeld dat werd geschetst in het boek “Cuba Conga” (niet lezen!). Vol goede moed zijn we vertrokken naar Santa Clara. De rode Ferrari bracht ons weer naar het busstation en de reis van wederom 5 uur kon beginnen. De Viazul bus is tot nu toe het enige irritatie puntje, ook deze keer troffen we het niet met de chauffeurs, zo arrogant, tijdens een plasstop sloot de naarling, terwijl hij me aan zag komen, de deur en reed een stukje weg, hij vond dat ik te laat was en dat was niet mijn schuld, maar van de lange rij bij de toiletten, na mij kwamen er nog een aantal mensen aanlopen. En maar tikken op zijn horloge, om na een kwartier te stoppen en zelf op zijn gemak tegen het achterwiel te wateren. Onderweg boodschappen doen en wachten op vriendinnetjes is ook heel gewoon. Vertraging is minimaal 1 tot 2 uur. Goed, dat even over Viazul. Het was een mooie rit naar Santa Clara. Op het busstation weer belaagd door mannetjes met een Casa in de aanbieding. We kiezen er 1 die zegt een mooi appartement te hebben. Onze vraag...in het centrum bij Plaza Vidal? Het zou zo zijn...maar voor ons gevoel gingen we de verkeerde kant op, voor de zekerheid even de telefoon aangezet en op maps.me gekeken. En we hadden gelijk. De man kon wel huilen dat we niet in zijn appartement wilden blijven, maar wij zijn met onze taxi richting centrum gereden. Dan weet onze chauffeur ook nog wel een mooie Casa en nog 1 en nog 1. We zijn het zat, betalen de chauffeur en lopen naar Plaza Vidal, waar we meteen doorlopen naar hostel Pergula. We willen aankloppen en uit het niets staat er een zwart mannetje met gouden tanden voor ons neus, die zegt dat hij daar werkt en dat ze vol zijn. We waren hiervoor gewaarschuwd, wel gevraagd of hij ons niet in de maling nam, maar we zijn er ingetrapt......naar wat later bleek was dit een van die mannetjes die geld verdienen met het aanbrengen van toeristen bij een Casa. Het kon slechter, in Hostel Amalia vonden we een prima kamer met een mooi dakterras. Santa Clara staat bol van de monumenten ter nagedachtenis van de bevrijding door Che Guevara. We bezochten met paard en wagen het Mausoleum, het monumento a la Toma del Tren Blindado, waar de trein met munitie ontspoorde en de vele mooie pleinen. Leuke stad. Na 2 nachtjes willen we naar Matanzas, de bus is een probleem, dus kiezen we voor een collectievo. Om 9 uur zouden we worden opgehaald. Ons mannetje kwam vertellen dat het een half uurtje later zou worden. En ja hoor onze groene bolide staat om half 10 voor. Er is een klein probleempje, we worden bij het busstation in Matanzas afgezet, want onze medepassagiers gaan door naar Varadero. Kosten 2 cuc’s extra, daar kunnen we mee leven. We hebben een Italiaans- en Cubaans stel als medereizigers die allemaal goed Engels spreken, super leuk. Mooie rit. Tot onze (hopeloze) chauffeur afslaat, we maken eerst nog een grapje...zeker kaas kopen? Maar als ik op maps.me kijk zie ik dat hij naar Varadero rijdt en vraag of dat klopt. Ja hoor, eerst naar Varadero..... Maar eenmaal daar aangekomen kunnen ook wij uitstappen. Hij wil ons wel naar Matanzas brengen voor nog eens 30 cuc’s (€25). Ook het Cubaanse stel heeft hun best voor ons gedaan, maar helaas, we zijn gewoon belazerd. Maar we maken elke dag plannen en veranderen die net zo makkelijk weer, dus blijven we in Varadero, vinden een leuke Casa en blijven 2 nachten. Er rijdt een dubbeldekker bus over de hele strip, maar wat we zien maakt ons niet echt blij. Grote all in resorts en weinig gezelligheid. Mooie stranden, dat wel. Maar niet echt iets voor ons. We gaan naar het Viazul kantoortje en krijgen te horen dat de bussen de volgende 2 dagen vol zitten. Dus, nemen we een taxi naar Matanzas en we treffen het, onze chauffeur spreekt goed Engels en voorziet ons van veel informatie. Stopt onderweg om ons een mooi strand te laten zien, zo leuk! Matanzas is een leuke stad en we bezoeken een heel bijzonder atelier, Taller-Galeria Lolo, waar een kunstenaarscollectief volop aan het werk is. Er worden vooral beelden gemaakt van keramiek en brons. We dwalen door de stad, eten en drinken hier en daar wat en regelen een taxi voor de volgende morgen naar Jibacoa, maar als we daar aan komen blijkt het niet een plek te zijn om te blijven en dus rijden we door naar Playa Del Este, een kleine badplaats waar we de laatste dagen zullen verblijven en daar vandaan nemen we maandag een taxi naar de luchthaven. Zo komen we dus langzaam in de buurt van Havanna, het einde van deze mooie reis.

Samenvattend;
Cuba is een prachtig eiland, met een verscheidenheid aan landschappen, van dorre vlakten, mooie bergen, heel veel rivieren, zwarte- en witte stranden, prachtige steden en vooral hele lieve mensen. We zijn onder de indruk van de gastvrijheid en warmte die we hebben mogen ontvangen van de mensen die ons onderdak hebben geboden. Mi Casa es tu Casa, is hier letterlijk van toepassing. De Casa’s zijn te herkennen aan een blauw symbool, klop op de deur van een verwaarloosd pand en je weet niet waar je terecht komt. Monumentale kamers, prachtige meubels gaan schuil achter de hoge deuren. De kamers waar wij verbleven waren kraak helder en van alle gemakken voorzien. Altijd een familie ruimte met banken en schommelstoelen voor algemeen gebruik. We kwamen als vreemden binnen, maar werden als vrienden met een dikke knuffel uitgezwaaid. Hart verwarmend. We hebben Cubanen ontmoet, die heel goed Engels spraken en uit gesprekken is gebleken dat het leven voor de meeste Cubanen erg zwaar is. De enorme ravage die de tornado’s hebben aangericht zijn overal zichtbaar, arme mensen. Buiten de schade gilt het grootste deel van de monumentale panden om onderhoud. Het is duidelijk dat Cuba ooit een rijk land is geweest, maar verval vult meestal het straatbeeld. Cubanen zijn een veerkrachtig en optimistisch volk. Rum wordt als water gedronken, beginnend bij het ontbijt, maar openbare dronkenschap komt nauwelijks voor. Wij hebben ons verbaasd over de rijen mensen die je ziet, voor banken, winkels, overval. Maar iedereen praat gezellig met elkaar, het motto is...wachten moeten we toch, dus klagen heeft geen zin. En ze zijn vooral trots op Cuba! En dan de muziek, dat is echt overal aanwezig, fantastisch! En alle Cubanen genieten er van, spontaan midden op straat wordt er gedanst door groot en klein, zoals zij bewegen..... Het roken van de dikke sigaren is vooral weggelegd voor toeristen, net zoiets als de klompen horen bij Nederland. Paarden, met of zonder wagen, horen thuis in het straatbeeld. En dan de prachtige oude auto’s, we hebben onze ogen uitgekeken! Wij kunnen terug kijken op een mooie reis, maar zijn ook heel blij dat we weer terug mogen naar ons mooie Nederland.
Niets is beter dan thuiskomen, tot gauw xxx
Bedankt voor jullie reacties!
Groetjes Wim en Jenny.

• 01 Maart 2018 - 23:03

Loek M:

Jenny en Wim, mooi dat alles goed is gegaan en dat jullie volop hebben genoten. Goede reis terug en tot ziens.

• 01 Maart 2018 - 23:13

Lex:

Weer genoten van het reisverslag, zag het af en toe zo weer voor
    me. Goeie reis terug, en we spreken elkaar wel weer.
    Greetz.

• 02 Maart 2018 - 08:31

Lia Van Gulik:

Bedankt dat we mochten genieten van jullie reis! Geniet de laatste dagen van de zon en het mooie Cuba.

• 02 Maart 2018 - 09:48

Puck:

Fantastisch Jenny om alle verhalen weer te lezen. Bedankt en een goede reis naar het koude Nederland!

• 02 Maart 2018 - 09:50

Martijn:

Geniet nog even van de warmte.
    Goede reis en tot gauw,groetjes Martijn

• 02 Maart 2018 - 10:10

Marjan En Pim:

Wat geweldig Wim en Jen dat jullie zo hebben genoten en dat wij er ook van kunnen genieten .........zou zeggen ....geniet nog maar heel lekker .......... goede reis en welkom thuis in het o zo brrrrrrrr holland.

• 02 Maart 2018 - 12:51

Greet Padma & Antonio:

Dank jullie voor het mee
    Mogen reizen

• 02 Maart 2018 - 13:27

John:

Heerlijk om weer in jullie rugzak de reis te hebben mogen beleven! Samen zijn jullie de beste Travel Gide. Bedankt en goede thuisreis!!

• 02 Maart 2018 - 17:11

Karin:

Top om te horen dat jullie genoten hebben. Ik ook van jullie verslagen!
    Hele goede terugreis en tot snel xx

• 02 Maart 2018 - 19:44

Riet Kramer:

Zo genoten van jullie reis verslagen, goede reis terug en tot ziens!

• 03 Maart 2018 - 08:55

Maurice:

Goede reis en tot snel!

• 03 Maart 2018 - 13:52

Wim En Margriet:

Jenny en Wim wat een mooie reis hebben jullie gedaan bedankt dat we met jullie mee mochten op vakantie

• 03 Maart 2018 - 14:46

Mart En Cobi:

Nog maar even genieten daar van het goede weer,hier ijs in de Zaan en jawel ijsbrekers,gerkens had er even moeite mee.Goede thuisreis!

• 03 Maart 2018 - 21:58

Jacqueline:

Wat fijn dat het toch een positieve ervaring is geworden! Zo zie je maar weer, wat voor de een negatieve ervaring is hoeft dat voor een ander niet te zijn. Door dat boek kon het ook alleen maar meevallen. Fijn dat jullie weer bijna thuis zijn. Tot snel. X

• 05 Maart 2018 - 12:23

Rosie:

Hello!
    I hope you remember me. I am Rosie, the Italian- Dutch girl you met on the trip to Yumuri (Baracoa)! I lost your piece of paper but luckily I found your blog easily :D

Can you send me your email again so I can send you the few pictures I have? :)