Bogota en Neiva - Reisverslag uit Neiva, Colombia van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu Bogota en Neiva - Reisverslag uit Neiva, Colombia van Wim en Jenny Pels - WaarBenJij.nu

Bogota en Neiva

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Wim en Jenny

05 Januari 2017 | Colombia, Neiva

Hallo allemaal,
Colombia stond al een jaar of 6 op ons (reis) verlanglijstje en nu zijn we dan aan onze reis begonnen.
Nieuwjaarsdag al vroeg de wekker gezet en om 7 uur wandelen we naar het station, wat een goed begin......geen vertraging. Alles verloopt volgens planning, na een tussenstop in Madrid komen we om 18.30 uur plaatselijke tijd (6 uur bij optellen) aan op de luchthaven van Bogota. Eerste levensbehoefte is Pesos, dus zoeken we een pin-automaat op en we zijn niet de enige. De kleine ruimte met 4 pinautomaten staat propvol met mensen met rugzakken op hun rug. Pinnen blijkt voor de meesten een onmogelijkheid, zo ook voor ons. Dan maar even € 50,-- wisselen. Dat houdt in dat er een inspektie plaatsvind van het biljet, ik een verklaring moet ondertekenen en mijn vingerafdruk aan het formulier wordt gehecht. Maarrrr we kunnen een taxi betalen! We rijden door de stad en zijn moe. Van de rit zijn we niet vrolijk geworden, alles is voorzien van rolluiken en tralies, op straat liggen overal mensen, dik ingepakt, te slapen en ons hotel (Amber Hotel) ziet er onbewoond en donker uit en is ook voorzien van hekwerk, we bellen aan en er wordt door een aardige jongen opengedaan. Of we Wim Pels waren. Welkom jullie worden verwacht! Het blijkt een prima hotel te zijn en onze kamer laat ook niets te wensen over. Alleen kunnen we niets te eten krijgen en de stad in lijkt ons geen optie. Met een fles water gaan we naar onze kamer en het duurt niet lang of we slapen als roosjes. De volgende morgen, na een prima nachtrust en een goed ontbijt gaan we de stad in. Bij de eerste bank kunnen we gewoon pinnen en we lopen naar het Plaza Bolivar, we zijn vroeg en het is nog rustig. Langzaam komt de stad tot leven en het voelt goed. We dwalen rond, eten en drinken iets en komen in een buurt waar opvallend veel graffiti te zien is, heel bijzonder. Op het pleintje, Plazoleta del Chorro de Quevedo, gaan we op een bankje zitten en genieten van de zon en de mensen, heerlijk. `s Avonds gaan we daar terug om te eten en het pleintje heeft een metamorfose ondergaan, het is er gezellig druk, overal zitten mensen te praten en op straat liggen kleedjes met koopwaar, vooral sierraden.
Dinsdag vertrekken we na het ontbijt, per taxi naar de busterminal en daar nemen we de bus naar Neiva. Een zeer luxe bus, met wifi, doet er 5 uur over, maar dan wel non stop. Gelukkig hadden we nog stroopwafels in de tas en een fles water. Want wij rekenden op een lunch-stop. Voordeel, we waren al om half 4 in ons hotel, La Cabrera Boutique Hotel. En weer een goede keuze, heel mooi! Het verschil in temeratuur is groot, van 16 graden in Bogota naar een graad of 30 in Neiva. Gauw even andere kleren aan en de stad in, het is gezellig druk, alleen missen we een terrasje, die zijn hier zeldzaam. Maar een koud biertje vinden we natuurlijk wel.
Woensdag nemen we na het ontbijt een taxi naar het busstation en stappen in een Collectivo (openbaarvervoer, klein busje) die ons naar Villavieja brengt. Ons doel is Desierto de la Tatacoa. De bestuurder van het inmiddels lege busje wil ons, samen met een Duits stel, wel rondrijden. We spreken een prijs af en daar gaan we dan. Wat een bijzonder landschap, van uitgesleten rood kalksteen, een woestijn met veel cactussen en zand en stenen. Indrukwekkend mooi en zeker de moeite waard. En ook in deze woestijn is een oase, compleet met zwembad. We scheuren rond over de stoffige weggetjes, onze chauffeur heeft er zin in,  Weer terug gekomen in Villavieja strijken we neer op een terras en genieten van het dorpse gebeuren. Oude mannetjes verzamelen zich onder een grote boom op het dorpssplein en backpackers zijn opzoek naar vervoer. Dit was een hele mooie ervaring. Met de collectivo rijden we weer naar Neiva.
Donderdag hebben we als rustdag ingepland, we boeken een hotel voor de 2 komende nachten in San Agustin. Dus morgen vervolgen we onze reis.
De kop is er af en het voelt erg goed, de cursus Spaans heeft ons tot nu toe niet erg geholpen en niemand spreekt hier Engels, ze zijn heel erg verbaasd als wij ze niet verstaan en blijven maar doorratelen. Maar we redden ons wel, al is het met handen en voeten.
Groetjes uit Neiva
Wim en Jenny

• 05 Januari 2017 - 18:02

Cobi En Mart:

We waren net actief op zoek naar een teken van leven toen jullie verslag binnenkwam. Fijn te weten dat alles naar wens verloopt en dat de handen en voeten welkome objecten zijn om je reis gestalte te geven.

• 05 Januari 2017 - 18:52

Karin:

Ik zat idd ook met smart te wachten. Heel herkenbaar allemaal. Vooral de tralies en geen terrasjes! Op het leuke pleintje moeten jullie de groetjes nog doen aan boralis in het enige café op het plein. Mochten jullie nog terug komen daar! Wees blij dat je geen vervolg cursus hebt gedaan. Had je ook geen reet aan gehad

• 05 Januari 2017 - 20:05

Lex De Beer:

Allereerst de beste wensen, en jullie beginnen 2017 op een goede manier.
    Het zijn weer mooie foto's, en de verhalen smaken naar meer, en daar ga ik weer op wachten.
    Veel plezier, geniet van alle moois, en de Biertjes.

• 05 Januari 2017 - 20:18

Martijn De Gier:

Is weer genieten van jullie reisverslag.
    Is weer en heel bijzondere reis.
    Nog heel veel genieten,lieve groetjes Martijn

• 05 Januari 2017 - 22:01

Wim En Margriet:

De kop is eraf ,goed te horen dat jullie het naar jullie zin hebben .Doe rustig aan en neem de tijd om van alles te genieten .Weer genoten van jullie eerste verslag!!Met handjes en voetjes kom je een heel eind.Vooral doorgaan

• 05 Januari 2017 - 22:19

Nico En Hennie:

Ziet er goed uit! Geniet er van en we volgen jullie, lijkt net of we zelf ook een beetje vakantie hebben..........

• 06 Januari 2017 - 00:43

John En Hennie:

Hoi Wim en Jenny,
    fijn dat we weer mee mogen!

• 06 Januari 2017 - 08:46

Lia:

Fijn om jullie verslag weer te lezen en te weten dat jullie het weer naar het zin hebben. Geniet van al het moois!

• 06 Januari 2017 - 16:24

Merel :

Hoi Wim en Jenny,
    leuk om jullie verslag te lezen en de mooie foto's te zien. een fijne vakantie en geniet van al het moois!!

• 08 Januari 2017 - 18:58

Greet :